Jan 10, 2011

Home » , , » Harga Naik

Harga Naik

Beberapa isu telahpun mewarnai tahun 2011 yang baru membuka tirainya. Dari persediaan pilihanraya kecil DUN Tenang, harga RON97 naik, bawang naik harga dua kali ganda & isu minyak masak tak cukup. Yang nak diemphasizekan pada harga naik tue. Yang naik harga minyak petrol & diesel. Kesannya kena kat barang runcit. Bila harga barang runcit naik, harga makanan di kedai makan juga naik. Bila harga makanan di kedai naik, rakyat jelata terutamanya yang berpendapatan rendah, mahasiswa, pelajar miskin tak cukup duit nak makan.


Akibatnya, taraf sosial masyarakat tidaklah meningkat tapi menurun. Kata PM Kita, nak menjadikan Malaysia sebagai negara dengan high standard of living. Tapi yang berlaku sekarang rasanya sebaliknya. Mungkin dalam sektor kewangan secara umumnya ada mencatatkan peningkatan, tapi kenaikan harga barang yang terlalu drastik amat membebankan rakyat. Bayangkan seseorang itu berpendapatan RM500 sebulan & dia merupakan seorang mahasiswa di sebuah universiti. Secara umumnya, dia akan makan di kafe-kafe di sekitar kampus. Andai kata di kampus juga terkesan dengan kenaikan harga. Dulunya harga Nasi Goreng Biasa adalah RM3.50 naik kepada RM4.00. Dia makan 2 kali sehari. Kita assume dia makan Nasi Goreng Biasa sahaja setiap hari. Maka sehari makan sudah mencecah RM8 campur air Teh O Ais RM1 jadi RM9. Maka dalam sebulan saja anggarannya perbelanjaan adalah sebanyak RM270 makan sahaja.

Hidup di kampus perbelanjaan bukan sekadar pada makanan sahaja. Kalau belanja makan sahaja dah lebih dari separuh elaun yang diberikan, macam mana pula dengan perbelanjaan untuk perkara lain seperti duit minyak motor atau kereta. Kalau berterusan harga naik, rasanya duit kita akan jadi macam duit Indonesia. Duit Indonesia Rs2890.86 baru bersamaan dengan RM1. Takut nanti kita jadi macam mereka pula RM1 dah tak ada nilai. Mana taknya, harga akan terus meningkat sebab resources makin kurang. Alternative resources ada jumpa tapi kos penyelenggaraan pun mahal kena ambil kira juga. Dengan sistem kapitalis yang digunapakai, nampak gayanya orang susah akan makin susah laa kat Malaysia nih. Macam mana nak capai sifar kemiskinan kalau setiap hari bertambah bilangan yang termasuk golongan miskin?


Kesan lain pula pada pelajar yang nak melanjutkan pelajaran ke luar negara. Peluang menyambung pelajaran ke luar negara makin tipis bila yang memberi biasiswa dan pinjaman boleh ubah juga bermasalah kewangan mereka disebabkan kenaikan harga barang. Malah ada orang cerita pada ana, ada pelajar yang sepatutnya 'fly' tahun nie tersangkut sebab yang memberi biasiswa tak cukup duit. Kesian diorang. Lainlah ana yang langsung tak dipanggil interview, tak adalah terasa sangat. Dah setahun or dua tahun buat persediaan, last-last sambung dalam negara saja. Bukan nak merendah-rendahkan IPT dalam negara tapi mereka dijanjikan ke luar negara, maka ke luar negaralah mereka patut pergi. Bila peluang ke luar negara makin tipis, IPT dalam negara pun tak cukup tempat juga. Jadilah isu pelajar tak dapat tempat di IPT. Kronologi-kronologi seterusnya boleh fikir sendiri. Nanti panjang pulak post nie.

Maka kesan kenaikan harga barang tue sangat banyak & nyata sekali kesan tak baik tue banyak. Tue pun boleh lagi ada laporan Isteri Menteri ke luar negara. Kalau pakai duit sendiri tak apa, nie pakai duit rakyat. Tolonglah jangan bazirkan lagi duit rakyat yang ada. Orang yang ada pada golongan kelas pertama (golongan kaya) mungkin tak terasa benda nie, kalau rasa pun mungkin tak terlalu terjejas kehidupan. Tapi golongan berpendapatan sederhana & golongan miskin sangat-sangat terbeban dengan apa yang berlaku. Kalau dulu kerajaan banyak keluarkan subsidi tapi akhirnya subsidi pun terpaksa tarik balik sebab kerajaan sendiri ada banyak hutang yang perlu ditanggung & tak cukup duit.

Kesimpulannya, untuk masa yang ada sekarang kenalah kita lebih berjimat. Mungkin lepas nie pergi ke kafe order nasi putih + air kosong. Tak perlu bawa kenderaan, kita jalan kaki atau naik basikal. Assignment pun print satu paper 4 pages (depan belakang) untuk jimat kertas & ink printer. Laptop tak apa kot nak on 24 jam...hehe.

Masih berangan-angan kalau dilaksanakan dinar emas di Malaysia adakah landskap ekonomi Malaysia akan berubah?

1 comments:

al-bagani said... [Reply to comment]

tadi beli bungkus lauk ayam 3 ketul (semua dapat kepak) & daging 4 ketul (tak besar pun, kecik je)

total semua rm17..
memang mahal...