Apr 28, 2011

Home » , » Jiwa Kosong

Jiwa Kosong

Dah agak lama tak update blog. Sedikit hilang fokus dengan blog sekarang. Nak kata sibuk, sebenarnya tak adalah sibuk mana. Buat-buat sibuk saja kot. Mungkin kerana dosa yang berulang-kali dibuat, sedikit sebanyak  menjadi asbab untuk ana hilang fokus dalam hampir semua perkara. Hasilnya, lebih banyak tidur dari bekerja, rasa malas meningkat 1000 kali ganda daripada biasa, hidup tidak teratur, terasa banyak masalah tapi tak nampak sebarang penyelesaian, depressed, stress, cepat bengang, selalu termenung as if memikirkan sesuatu, etc. Paling teruk, ibadah pun terjejas. Posting nie pun bukanlah menandakan sudah recover sepenuhnya, masih lagi cuba untuk mujahadah melawan nafsu diri sendiri yang sedikit rebel sekarang nie. Senang kata jiwa kosong sekarang. Ada benda nak disampaikan tapi tak ada kekuatan nak menaip dan sebagainya.

Anyway, sekarang menaip pun tak ada idea sangat sebenarnya. Mungkin dah makin kurang membaca menyebabkan kurang bercambah idea yang nak diketengahkan. Yes, adalah lebih hati ke hati kalau kita ceritakan apa yang berlaku pada diri kita dan kita ambil ibrah serta relate dengan Islam. Namun, kalau kurang pembacaan dan ilmu tak mampu juga nak menggoreng sampai ke situ. Takut terlebih berani menggoreng jadinya ajaran sesat pula yang dibuat. Naudzubillahiminzaalik.

Minggu depan dah start exam. First paper hari Jumaat 6 Mei, paper Islamic Studies. Surprisingly, due to some irrelevant reason, next week ada test Object Oriented Programming (OOP) yang patutnya test tue Selasa baru-baru nie. Sebabnya, ada orang e-mel pada lecturer persoalkan kenapa nak buat test 2 sedangkan syllabus tak habis belajar lagi. E-mel tue diambil dan diconsider oleh lecturer dan keputusannya test postpone ke minggu depan. Sedangkan, si penghantar e-mel tak consult pun dengan orang lain yang mana  1st paper hari Jumaat dalam minggu yang sama. Soal syllabus tak habis tak sepatutnya wujud sebab syllabus sepatutnya habis sebelum final exam. So kalau test 2 tak cover semua topik tak patutnya menjadi isu. Tapi kerana tak consideratenya si penghantar e-mel buatkan test terpaksa postpone minggu depan sedangkan minggu depan dah study week.

Jujurnya, ana agak bengang dengan situasi tersebut tapi apakan daya. Ana pun tak pergi ke kelas dan tak dapat nak luahkan pendapat sendiri. Redha sajalah jawabnya untuk ambil test 2 minggu depan walaupun sepatutnya itulah masa yang berharga untuk study before final exam. Tak apalah, benda nak jadi. Just keep moving forward then.

Satu lagi cerita yang mungkin susah nak lupa dan perlu dijadikan pengajaran adalah bila ana terlepas test baru-baru nie. Terlepas ke? Tak sangat kot sebab dapat buat jugak test tue. Nasib tak jadi masa exam, kalau tak memanglah sangat-sangat merugikan diri sendiri dan menggelapkan masa depan. Kisahnya begini, ana tido lewat sebelum hari test tue sebab nak cover balik banyak benda yang tak berapa nak catch-up lagi. So dengan lewatnya tido lepas solat Subuh terus tido balik padahal test pukul 8.30. Bangun-bangun dah pukul 8.35 pagi. Apalagi, kelam-kabut bersiap & terus pecut ke Blok 1. Sekali sampai je tak tahu kat mana test. Melilau cari kat area blok 1 & blok 2 tak jumpa classmate yang tengah sit for the test. Ada hantar SMS tapi obviously tak ada orang balas. Contact number lecturer pula tak ada. Test akan habis kul 10 pagi. So sebab dah cari tak jumpa-jumpa & sedikit give up hope, ana just tunggu lecturer di office.

Alhamdulillah, mujur sempat jumpa dengan lecturer. Terus bagi sebab then dia bagi buat test on the spot. Mujur dapat juga ambil test & mujur juga lecturer boleh berbudi bicara sampai begitu lagi. Kalaulah lecturernya strict, rasanya dah tak ada harapan kot. Jadi ana buatlah test tue dan jawab dengan sesungguh-sungguhnya setakat yang ana dapat catch-up. Wallahua'lam macam mana keputusannya ana pun tak tahu. Yang penting, ana dah bagi all i can do dalam test tue walaupun buat seorang diri di office. Buat cepat-cepat jugak sebab lepas tue nak present OOP punya project depan tutor. Alhamdulillah, lepas siap test pergi ke lab then tunggu giliran present dan Alhamdulillah presentation went well & tutor pun puas hati dengan hasil kerja. Tak macam certain group yang kena soal bertubi-tubi.

Jadi pengajarannya, jangan tidur lepas Subuh secara khususnya dan lebih khusus lagi kalau ada test. Keduanya, study awal & jangan last minute. Kalau tak, jadi macam apa yang berlaku pada ana. Yang ketiga, be aware of what is gonna happen, don't be such an ignorance. Kalau kat sekolah, kita ada cikgu yang ingatkan, kat kampus nie kalau tak concern memang padan muka pada diri sendiri laa jawabnya. Hope that benda nie tak berulang masa final exam nanti.



0 comments: