Jan 13, 2011

Home » , » Kesibukan Bermula Hari Ini || Isu Blogger Plagiat

Kesibukan Bermula Hari Ini || Isu Blogger Plagiat

Seperti yang dijangka, hari ni dah start aktiviti untuk event dan ada juga beberapa meeting yang perlu dihadiri. Tadi ada meeting kejap, mujur habis awal jadi singgah bilik kejap on laptop dan blogwalking kejap. Seperti biasa isu yang hot semalam isu plagiat ataupun spesies blogger copy paste yang gilakan traffic berganda sampai buat tutorial nak dapatkan traffic adalah dengan copy paste entry dari blog lain. Memang bagus betul blogger macam tue.

Actually ana tak kisah pun kalau ada orang nak share entry yang dibuat or nak copy tapi make sure back link or claim original author for the entry itself. Kita ada hak cipta juga. Masalah plagiat nie memang susah nak selesai selagi kita semua tak sedar diri. Bukanlah nak suruh formal sangat sampai kena buat APA Format or apa-apa format yang sewaktu dengannya pun kan. So pandai-pandailah kalau nak copy entry orang tu. Appreciate laa usaha dia nak memikir entry yang nak dibuat, type lagi, perkemaskan lagi apa semua kita senang-senang copy paste je. Memang sakit hati dibuatnya kalau macam tue.

Ana sendiri di awal-awal ana blogging tahun 2007 dulu ana copy paste jugak tapi sebab tak rasa feeling sebagai blogger bila buat macam tue jadi ana cuba create entry sendiri so lepas tue baru minat blogging nie muncul dan rasa seronok blogging nie. Macam mengarang buku laa jugak kan. So kalau dah rasa nak traffic sangat usaha laa sendiri. Baru berkat keuntungan yang dapat tue kalau tak faham-faham laa. Kita mengambil kesempatan atas usaha orang lain sama la seperti kita mencuri hak orang tersebut. Barang curi nie haram hukumnya. Tapi ana tak tahulah hukum apa bagi orang yang macam nie.

So sama-sama kita kurangkan kontroversi & tingkatkan prestasi kita.


Peace

Nak pergi lunch pulak

Nie yang best kalau ada event...makan free ^-^

wonder jugak picture2 yang kita amik dari google image then save dalam pc pastu masuk dalam blog nie kira plagiarise jugak ke?

4 comments:

ana_liyana said... [Reply to comment]

ha'ah..btol de org camni..tp slagi tuan pnye diri xsedar..kte xleh nk wat pape slain nasihat cam gini.. huhu~

p/s: yup,baru terpk yg pic2 lam incik gugel 2 dikira plgiarise gak ke erk? da banyak 2 pic ana rembat,,huh! :]

al-bagani said... [Reply to comment]

sumber dr blog anon a.k.a. anonymous kata blogger tersebut yg dimaksudkan dalam entry nie dah delete post yg diplagiatkan...moga dia membuka lembaran sejarah baru dalam aktiviti dunia bloggingnya...:D

UPDATE! Blog Copy Paste & Tanya Blogger | Tanya Apa Sahaja Tentang Blogging!

Anonymous said... [Reply to comment]

kalau gmbr dr google tu sstgh nye dh ad watermark..so x dikira plagiarise la kan?:)

Anonymous said... [Reply to comment]

Што добры пост. Я вельмі люблю чытаць гэтыя тыпы або артыкула. Я магу? T чакаць, каб бачыць тое, што кажуць іншыя.