Aug 3, 2011

Home » » Sahur yang Berkhasiat

Sahur yang Berkhasiat

Fast Update.

Al-kisah semalam pergi berbuka puasa di surau kawasan kampung sahabat lama ana di Kampung Tengah, Parit. Sedap lauknya, ada gulai tempoyak..nyam2.


Lepas solat maghrib sembang-sembang lepas tue baliklah ana dan sahabat yang lain ke kampus sebab ada urusan lain lepas solat tarawih. Jadi dapatlah bekalan sepanjang perjalanan yang sangat bermanfaat untuk perut dan masa lapang iaitu kami dibekalkan dengan nasi dan lauk untuk bersahur ditambah dengan pisang yang penuh dengan potassium serta sang raja kepada buah yakni durian.

Dengan bekalan tersebut, pulanglah kami ke kampus dan sebelum tiba tue kami singgah di Masjid Seri Iskandar untuk solat Isya' dan solat Tarawih di sana. Selesai solat, baliklah kami ke kampus. Pak Guard siap tanya kami balik dari mana sebab katanya bau durian dah sampai sebelum kereta masuk pagar lagi.

Tapi tue bukanlah cerita yang nak diceritakan. Kisahnya adalah malam sebelum tidur kami berkira-kira nak makan sebelum tidur atau nak tidur dulu dan bangun sahur kemudian. Tiba-tiba datang satu persoalan dalam kepala, boleh tahan ke semua lauk nie sampai pagi?


Jawapan kepada persoalan itu terjawab pagi nie bila ana nak sahur dengan gulai tempoyak, pecal, ulam dan ikan masin tak kesampaian. Sebabnya gulai tempoyak dan pecal dah basi. Yang tinggal cuma ulam dan ikan masin saja ditambah dengan durian yang tinggal lagi 2 biji sebab 4 biji dah dimakan sebelum tidur. Nak makan nasi dengan ulam tak ada sambal pula, budu pun tak ada.

Maka menggunakan skill survival orang kampung, ana dan sahabat ana ambil kicap taruk atas nasi makan ngan ikan masin. Sedap juga, siap tambah lagi. Rasanya pagi nie laa sahur paling berkhasiat ana makan sebab kurang minyak. Selalunya makanan penuh dengan minyak. Hari nie paling kurang minyak. Jimat pun jimat, sedap pun sedap. Boleh buat selalu kot macam nie.

 +
  +


Okay, jom Subuh.

2 comments:

Cik tikah said... [Reply to comment]

sedapnyaa... kita guna jenama kicap yang samalah. jalen~ hehe...

al-bagani said... [Reply to comment]

haha...boleh try,
nie hidangan paling ekonomi dan jimat...^_^