Mar 19, 2011

Home » , » Menerangkan apa yang perlu Diterang supaya menjadi lebih Terang

Menerangkan apa yang perlu Diterang supaya menjadi lebih Terang

Terang..terang dan terang

Semua perkara perlu ada penerangannya tapi tak semua penerangan itu difahami. Sebab itu kerja sebagai Ketua Penerangan ini tak mudah sebenarnya. Bila nak keluarkan keterangan pun kena fikir dan Consider All Factors (CAF) juga. Banyak keterangan yang dikeluarkan, ada sahabat-sahabat yang bagi komen itu dan ini. Semua diserap dengan baik. Bila part implementing the idea and suggestion, fail. Nie yang selalu berlaku. The workload seems to be easy tapi bila nak buat tue banyak perkara yang perlu difikirkan. Lumrah juga seorang Ketua Penerangan perlu sentiasa update dengan isu semasa.


Inilah taklifan berat yang ana pegang untuk semester ini iaitu Ketua Penerangan dan Perhubungan Awam (KPnPA). Nampak macam pegang satu post, rupa-rupanya ada dua. Satu sebagai Ketua Penerangan dan satu lagi sebagai Ketua Perhubungan Awam (PR). Inilah juga kerjanya, terang, terang dan terang, Bukan sekadar terang, tanbah pula dengan proses public relationnya maknanya kena cari network kesana kemari.

Taklifan kadang-kadang mematangkan kita. Bukan mudah memegang taklifan tapi bukan semua juga yang boleh memegang sesuatu taklifan itu. Banyak perkara yang perlu diterang. Yang nak diterang bukanlah yang kulit. Kalau setakat terang yang kulit, baik tak payah ada Ketua Penerangan. Yang nak diterang itu ialah perkara-perkara yang isi dan sebagainya. Jadi pentingnya ketua penerangan ini ialah untuk menerangkan perkara isi yang perlu orang lain tahu dan faham. Ditambah pula post yang ana pegang nie merupakan post Majlis Tertinggi dan bukan Majlis Eksekutif Rakan Masjid, ana perlu cakna dengan keadaan Persatuan juga.


Jadi taklifan yang ada ini sebenarnya berkait rapat sebab kalau ana kena kenal Rakan Masjid baru boleh terangkan apa itu Rakan Masjid. Ana kena tahu dan cakna isu semasa supaya boleh menerangkan sesuatu mengikut keadaan yang berlaku dengan penerangan yang sesuai dan sebagainya. Jadi perlunya kepada skill penerangan berkesan serta komunikasi yang baik.

Jadi setakat inilah daripada ana, sekadar mengisi sedikit masa ketika berada di program Potential Leaders nie. Ada di Bukit Meraj lagi. Insya-Allah akan update lagi kalau ada apa-apa yang segar dan boleh diupdate.

0 comments: