Mar 19, 2010

Home » , , , » Memori Usrah

Memori Usrah

Malam nie banyak pulak memori datang buat hati nie kejap sayu kejap gembira & macam2 lagi laa. Tapi memori2 nie laa yang buat aku tersenyum bila fikir balik aku nie kalau nak banding dengan diri aku dulu2 rasanya memang lain laa kan. Mula2 aku kenal usrah masa form 1 kat SMKA Sultan Azlan Shah (SMKASAS). Masa tue bila sebut je usrah semua orang takut...huhu. Naqib pulak bagi aku masa tue adalah orang yang jaga dorm...hmm. Aku ingat lagi naqib aku masa form 1, Abang Hafizazli & Abang Acap Ghazali. Masa form 2 naqib aku Abang Fendi & Abang Aizat Jipri. Naik form 3 aku tak ada naqib sebab aku jadi naqib. Masuk form 4 naqib aku dekat KISAS Abang Nasrun & Abang Shafiq...tak lupa naqib aku lagi Abang Kimi (ex-KU KISAS 2008), naqib aku sampai aku form 5. Sekarang kat UTP lagi bertambah naqib2 aku..huhu. Abang Luqman, Abang Azraai, Abang Fauzi, Abang Zul Aiman, Abang Asyran & Abang Din. Nie laa nama-nama yang aku akan pahat dalam memori aku sebagai orang yang banyak jasanya dalam idup aku. Diorang laa yang bimbing aku sampai aku jadi macam mana diri aku sekarang. Insya-Allah ukhuwwah itu akan kekal selama-lamanya.

Tak lupa jugak yang bukan naqib aku tapi tetap banyak membantu aku dalam menjalani kehidupan aku & membantu aku dalam perjuangan yang berat nie...kalau nak disebut satu-satu nama tak larat pulak nak taipkan tapi tetap jasa tue aku tak akan lupa sampai bila-bila.

Sampai sekarang daripada aku nie takut dengan usrah, malas datang usrah aku jadi orang yang dekat hatinya dengan usrah. Betapa besarnya jasa usrah dalam membentuk aku menjadi macam mana aku sekarang walaupun aku nie still aku consider sebagai budak nakal lagi. Tapi alhamdulillah, output yang aku dapat daripada usrah bukan sekadar perkongsian ilmu yang bermanfaat, tapi aku bertemu orang yang boleh aku anggap sebagai sahabat aku daripada usrah. Orang yang dapat betulkan aku masa aku tersilap langkah, nie yang aku jumpa masa usrah. Beruntunglah bagi orang yang commit dalam usrah. Sesungguhnya anda sudah hampir bertemu dengan kemanisan iman itu.

Daripada usrah nie laa aku berjumpa dengan mutiara2 yang selalu digembar-gemburkan senior2 KISAS dulu. Kat UTP plak....still mencari. Andai aku tak komit dengan usrah dulu, boleh ke aku jadi macam mana diri aku sekarang? Sungguh kita nie hidup dalam perancangan Allah. Sungguh Allah dah tentukan takdir kita. Pun begitu kita masih diberi pilihan sama ada nk patuh atau kufur pada Allah. Tak kira apa pun pilihan kita Allah tetap sayangkan kita sebagai hamba-Nya. Tetap Allah tunjukkan jalan ke arah kebenaran. Macam2 bentuk Allah tunjuk. Melalui bala bencana kita nampak Allah tegur kita untuk berubah. Kita je yang tak sedar betapa Allah sayangkan kita tapi kita masih ingkar dengan apa yang diperintah Allah.

Jadi..kepada yang masih berusrah..komitlah dengan usrah anda..jgn rasa jemu..sesungguhnya output yang akan diterima itu sangatlah diluar jangkaan kita..




0 comments: