Oct 31, 2009

Home » , , » Dunia Jambatan Akhirat

Dunia Jambatan Akhirat

Dunia Jambatan Akhirat...

Apa yang korang paham dari statement nih??
Ayat yang nampak cam simple tp makna di sebaliknya amat2 mendalam. Menusuk kalbu, bak kata budak2 zaman sekarang, makan dalam woo...

Jadi kalau ikut kefahaman aku laa kan selaku orang yang tak tinggi mana ilmu nih dalam bidang bahasa dan tak berapa pandai pun dalam bab2 nak mentafsirkan maksud2 tersirat daripada sesuatu statement atau pepatah. Jadi kalau ada kekurangan harap bagi teguran laa ek..huhu

Kalau ikutkan kefahaman aku kenapa dunia nie adalah jambatan akhirat. Satu sebabnya of course kita akan mati lps tue pg dunia akhirat. Tapi jom kita bayangkan sebuah jambatan. Tak payah pikir jauh2 smpi london briege laa, the golden bridge laa..penang bridge pn jadi da, xpun jambatan2 yang ada di tempat korang laa ek..Tapi aku suka amik penang bridge sebab dy merentas lautan. Oklaa...cuba bayangkan sebelum kita naik penang bridge tue, banyak jalan yg ada sampai bercabang-cabang, luas pulak tue jalan tue. Kira kalau nak wat drifting memang sedap laa kat jalan sebelum jambatan tue. Then bila da sampai atas jambatan, satu da tak nampak da cabang2 jalan yg banyak2, dua kena follow jalan yang ada, tiga jalan tak luas mana dah tue jammed laa plak. Tapi da lama merentas jambatan maka akan tiba di ujung jambatan, kat ujung jambatan nanti kita akan bertemu cabang2 jalan yang banyak dan setiap cabang bawak kepada jalan yang berbeza.

Ok jadi apa kaitannya dengan dunia jambatan akhirat. Meh aku tafsirkan kat sini, baca baik2 sampai faham kalau tak faham tanya jangan jadi bodoh sombong. Sebelum sampai kat jambatan tue jalan2 ad banyak cabang kn & luas..bg aku tue sebelum kita lahir. Kita semua lahir dari perut mak kita tapi adakah mak kita orang yang sama? tak jugak kan. Jadi bila dah lahir kita nie da ada atas jambatan. Atas jambatan kita nie kena jaga2 supaya tak salah drive and jatuh jambatan. Kesilapan kecil mampu membawa padah dan akan memberi kesan kepada orang lain. Jadi kalau nak hidup kena ikut jalan yg da diberi. Cam tue jugaklaa kita nie dalam kehidupan, Allah da beri satu garis panduan dalam kehidupan dengan melaksanakan apa yang disuruh dan tgglkn apa yg dilarang. Jadi bila kita ikut semua tue sama laa dengan kita ikut jalan yg ada kat jambatan tue tapi kalau kita terpesong sama laa kita dengan orang yg wt kesilapan & jatuh jambatan. Jadi hujung jambatan tue adalah destinasi terakhir kita. Masa tue jalan kembali luas, banyaknya cabang2 jalan tue menentukan kt syurga mana kita diletakkan setelah mengikut jalan yg ditetapkan Allah. Jadi orang yang jatuh tue sama laa ibaratnya dengan jatuh ke neraka. So apa pilihan kita, nk ikut jalan or nak tersasar jalan. Fikir laa sendiri.

Jadi kalau tak faham gak cuba fahamkan melalui macam mana manusia nak harungi titian siratul mustaqim nanti. Jambatan yg nipis seolah-olah rambut dibahagi 7. Di bawahnya ada neraka dan jika lepas masuk syurga. Jadi apa yg membuatkan kita lepas jambatan tersebut adalah kita nie ikut atau tak apa yang ditetapkan Allah & adakah kita nie melampaui batas atau pun tak. Jadi mungkin dari prinsip nie laa manusia berjaya membina jambatan kat muka bumi nie kan..mungkin laa kan, siapa tau. Semua ilmu datang dari Allah, Allah jua yang mengilhamkan manusia atas segala sesuatu. Thomas Edison cipta lampu siapa yang mengilhamkan dia supaya cipta lampu kalau bukan Allah. Jadi Allah laa pencipta, boss besar, pengarah, dsb. Allah juga laa satu2nya Tuhan yang wajib disembah dan Allah juga laa yang ada nama2 dan sifat2 yang hebat2 belaka.

Setakat tue je kot. Fikir2 sendiri laa ek nak ikut jalan yg da disediakan atau jatuh ke bawah. Itu semua atas tindakan kita sendiri. Atas diri kita sendiri, "tak akan berubah nasib sesebuah kaum itu melainkan kaum itu sendiri mengubah nasib mereka."




2 comments:

anis said... [Reply to comment]

salam. good thinker..
ak xpenah pon nk terpikir cm2..
memg dunia laluan ke akhirat.. ble pk2 balik memg btol..
sblom naik ats jmbatan kta ibaratkan dlm perut mak.. ats jmbatan 2 diibaratkan sbg dunia..n lepas jmbatan 2 akhirat..
tp yg peliknya.. ats jmbatan 2 cma ad satu jalan je.. xde lencong2 pon..xde pon simpamg 4 or simpang 3 ke.. tp kta masih nk terjun kat bwh.. sedgkan jalan yg satu dh dtentukan pon.. the only way yg kta ad utk pg ke syurga..ISLAM..the of life..jom taubat.

Unknown said... [Reply to comment]

wah...Anis ajak taubat la!hehe
erm,saudara...
Dunia itu jambatan akhirat..
Membaca itu pula jambatan ilmu..
Jika kita sudah melepas jambatan,kita boleh patah balik,tapi bila kita sudah melepasi sakaratul maut,maka tiada udur lagi~huhu...takut..