Oct 23, 2009

Home » , , » Adakah kita nie betul2 beriman???

Adakah kita nie betul2 beriman???

Bismillahirrahmanirrahim....

Firman Allah s.w.t. :

الٓمٓ (١) أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتۡرَكُوٓاْ أَن يَقُولُوٓاْ ءَامَنَّا وَهُمۡ لَا يُفۡتَنُونَ (٢) وَلَقَدۡ فَتَنَّا ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِمۡ‌ۖ فَلَيَعۡلَمَنَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ صَدَقُواْ وَلَيَعۡلَمَنَّ ٱلۡكَـٰذِبِينَ (٣

Translation : Alif. Lam. Mim. (1) Do men imagine that they will be left (at ease) because they say, We believe, and will not be tested with affliction? (2) Lo! We tested those who were before them. Thus Allah knoweth those who are sincere, and knoweth those who feign. (3) 

Maksudnya : 1. Alif, Laam, Miim. 2. Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? 3. dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta.

Ok ak sure ramai yang dah pernah dengar ayat nie kan. Nie petikan firman Allah dalam surah al-Ankabut ayat 1-3. Dalam ayat ke-2 tue ad satu persoalan yang dilontarkan Allah kpd manusia. Allah tanya kita adakah patut kita nie mengaku diri kita beriman tapi kita tak diuji pun dengan sst cubaan dari Allah s.w.t.?? Jadi apa signifikan ayat nie?? Kenapa persoalan nih ditimbulkan??

Kadang2 bila ditanya kita nie beriman ke x..kita kata beriman, tapi btl ke yang kita nie beriman??? Jadi camne nk tau kita nie beriman or x?? Kalau ikut personal opinion ak, ak akn cakap join laa persatuan2 or badan2 Islam dan berjuang untuk Islam x kira dari sudut akademik, ekonomi, falsafah, hiburan, sukan, dll. Tapi kalau base on kitab Bahtera Penyelamat oleh Almarhum Fathi Yakan, pengakuan keimanan memerlukan kepada bukti dan salah satunya adalah berjihad. Jihad nih bukan laa maksudnya angkat senjata pi perang macam yg da didoktrinkan dalam pale otak manusia skrg. Tapi jihad 2 bersungguh-sungguh dalam stp lapangan yg kta masuk.

Ujian dari Allah nie plak ada banyak jenis. Kadang2 Allah bagi kesenangan sbg ujian pada kita, kadang2 Allah bagi ujian berbentuk musibah. Semua tue nak tengok kita nie betul2 beriman pada Allah or tak. Jadi bagi orang yg kata dy beriman tapi kantoi bila diberi ujian oleh Allah, ape lak status orang cam nih?? Tak diketahui laa kan sebab persoalan iman bukan lah satu yg boleh dilihat dengan mata kasar. Boleh jadi orang yang selekeh pakaiannya lebih beriman daripada orang yang kemas. Boleh jadi gak orang yang tersangat kaya lebih beriman daripada orang yang tersangat miskin. Jadi kita tak boleh nampak laa tahap keimanan seseorang tue. Hanya Allah yang tau.

So post kali nie banyak persoalan yg mana aku pun x pndi jawab tp korang pandai2 laa jawab sendiri. Tanya laa iman masing2 ek..

WASSALAM.... 




0 comments: