Aug 4, 2009

Home » , » Penangan H1N1/ Selesema Babi/ Swine Flu/ Influenza A dll...

Penangan H1N1/ Selesema Babi/ Swine Flu/ Influenza A dll...


-pakailaa topeng slaluu...=)-

Da makin merebak da pnyakit nih....cuak2

Satu Malaysia da kna serang ngan mnde nih da rse ak...ak pn demam ari 2 (nyaris x kna kuarantin). Tapi cek2 blk cmne pnyakit nie leh tba2 mncl..Penyakit yang datang tanpa diundang (ad k pnyakit yang diundang??? jwpn ak ada).

Dalam tajuk aku tue ak ltk je semua nama2 dy yang ak tau je laa..dalam bahasa Cina,Tamil,Urdu,Korea,Iban,Jepun ak tatau nk sbt mende alah 2 ape...yang ak tau tu je laa..huhu. Aku ltk sume trus sbb dlu msa dtg pnyakit nih leh lak nk tkr2 nma. Tp hakikat dy same gk laa selesema babi gk nme dy...huhu

Ok. Ce jenguk dr pandangan laen lak...dr sudut pandangan secara fizikal kta kata 2 penyakit yang bahaya. Dari sudut ruhaniah lak perasan tak nie salah satu bala yang Allah bagi sebagai peringatan kat kita yang kita nie da melampau...perasan tak nih??? Kalau tak ak nak bagitau laa nih...nie ad amaran Tuhan dalam penyakit nih...

Boleh jadi nie salah satu dari tanda Kiamat sbb salah satu tanda adalah muncul penyakit yang tiada penawar...setakat nih rasanya selesema babi nie hanya dielakkan & bukan disembuhkan & masih blum ad penawar lagi. Tp tatau laa kn kalo2 ad penawar. Cuma yang nyata xde penawar skrg nih AIDS laa kn. So perasan tak nie tanda nk kiamat nih??? Kalau tak ak nk bagitau laa nih...nie tanda nak kiamat da nih..tobat laa cepat2.

Nak kata bala Allah nie tak sape leh elak...cam tsunami dlu..rmi x yg mati..sape leh elak..nak lari pi mana pn x bley da. Selesema Babi nie pn same gk rr...leh k nk lari dr penyakit nih..Kalau Allah kata kena..kena gak. Yang kita mampu buat juz cuba nk elak je. Risiko kena penyakit ttp ada..taki kira sapa pn leh kna Obama pn leh jadi kna Selesema Babi kalau Allah da ttpkn cam 2. Kalau penyakit laen ada yg kta leh hapuskan cam penyakit Hepatitis mende ntah 2 (ak x bape tau), leh elak ngan suntikan antibodi x slp ak..huhu..lpe da biology...Mintak maaf Cikgu Marina..huhu..tp yg nie mne leh elak..kalo AIDS lak leh kna andai kita sndr cr penyakit tul x..

Tp nk kata Allah dok sayang lagi kt kita nih, orang yang mati ada tp x ramai sgt. Nak tunjuk Allah still bg pluang kt kita nak tobat selagi pintu tobat terbukak..nnt da ttp lambat da nnt. Juz pilihan kita je sama ad nak tobat or x...

So Pilih laa antara 2 :

Taubat / Tak Taubat

8 comments:

Firas said... [Reply to comment]

tuh r.. kan bagows kalo kat tv igtkan psal tobat nih.. kalo doc bg tazkirah skt pon best gak.. ye r, ni x, 'inchek x paya riso, ni demam bese je..' bkan ke demam smmgnye luarbese? ye r tu makne Allah nak ampunkn dose kan? jus another point2ponder.. aku demam gak.. tp da ok r.. x g jmpe doc pn. (teruk kan ak nih?) makan ubat hpa je r..hehehe

p/s: sori da lame x melawat..bertapa kat dq

Anonymous said... [Reply to comment]

Tapi kan, betul ke salah satu tanda kiamat "penyakit takde penawar?"

sedangkan dlm Quran ade firman "Allah tidak menurunkan penyakit melainkan bersama-samanya ada penawar".. cube tanye firas, die kan hafal quran..mesti die tau psl ayat ni. kirenye kalau wujud penyakit yg xde penawar, ni dh bertentangan dgn ayat Quran..rsenye ade penawar utk semua penyakit, cume belum dijumpai lg

Anonymous said... [Reply to comment]

so mungkin tanda kiamat tu "penyakit yg penawarnya tidak dijumpai"?

bukan "penyakit yg tiada penawar"..
cuba check blk

Anonymous said... [Reply to comment]

eh sori bkn ayat Quran la..ngantuk daa

Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, Rasulullah s.a.w tlh bersabda : "Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penyembuh."

(Hadis riwayat Bukhari)

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

huhu....3 kali antor komen...ok2

myb ayat salah kot...bkn nk mksdkn xde pnwr

tp x jmpe pnawar...cm 2 laa krenye..
sbb mmg da sdia maklum stp pnyakit ad pnwr tp byk pnykt x jmpe lg pnwr dy...cm 2 laa kot

Firas said... [Reply to comment]

kawan aku cakap
dy prnah dgr, bkan pnyakit xde penawar
tp pnyakit yg xpernah wujud sblm nih
lg 1,
isn't it better to take a look into
alternative healing?
virus mmg xleh bunuh
dy boleh dilemahkan
or/and
kite kuatkan imuniti

ikut conventional medicine(yg doc2 gne)
docs tend 2 cari vaccine utk melemahkan (kalo x silap aku r)
care ni cpat berkesan
but kalo holistic healing
we try 2 improve our immunity
so dat our body can protect themselves
tp ni agak lambat

virus mmg ade dlm bdan
dy akan attack bile imuniti lemah
bkan tu ke yg kite blaja?

so, care nak improve immunity
ade banyak,(bsides finding vaccines)
one of them is vit c
or boost our spiritual health
that's the best way
Allah yg mndatangkan pnyakit
so, kite pulangkan sakit kite kpd Dia

sume bnde nih hanye mnjadi sebab dan musabab
hakikatnye, itu kehendakNya
kita berusaha then tawakal
x gitu?

kakjahdodol said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
kakjahdodol said... [Reply to comment]

aku dulu rajin pakai mask ni, best rasa cam ninja. haritu bdk2 utp turun bas kat pudu, smue pdg pelik je. haha. tapi bile balik sini semua selepas bilik disembur ubat ape ntah aku tak tau, aku pun dgn yakinnye tak pakai da mask yg bergaya tuh, lepastu terus kene pulak demam. naseb tak kuarantin. huhuuu. mask tu mmg berjasa ropenyer!