Mar 30, 2009

Home » , » SMS, Chat, YM, Skype, etc...Lain ke??

SMS, Chat, YM, Skype, etc...Lain ke??

Ok..renung2kan tajuk kat atas. Lepas tue buat satu kesimpulan sendiri beza ke semua tue. Yep, mungkin berbeza pada nama dan ejaan atau mungkin juga dikatakan berbeza pada pelantarnya atau juga fungsinya tapi hakikatnya tetap sebuah alat komunikasi antara manusia dengan manusia. Sekarang nampak banyak perbezaan tapi hakikatnya menuju ke arah satu matlamat yang sama. Betul tak apa aku cakap nih. huhu. Ape2 laa kan.



Bukan bidang aku nak bermain dengan hukum-hakam nih sebab aku bukan ahlinya, andai kita tak tahu tapi kita bertaqlid, jangan pulak bertaqlid membabi buta, biar kita taqlid atas dasar kefahaman kita kenapa hukum itu difatwakan. Sampaikan ada yang kata hukum SMS & kwn2 sewaktu dengannya nie haram. Bila ditanya kenapa haram, jawapan dia ustazah cakap, ustaz cakap. Memang laa ustaz or ustazah kita yang cakap, tapi mesti ada sebab kenapa dia jadi haram, mesti ada benda yang menyebabkan dia menjadi haram. Tapi nie laa hakikat orang yang kononnya nak jadi dai'e zaman sekarang. Tak ada hikmah dalam berdakwah, senang2 nak menghukum sst perkara ikut kepala otak sendiri tanpa pikir benda tue pun masih menjadi perbahasan para ulama'. Kira orang2 nie tahapnya da mengatasi ulama' laa kan.



Tentang SMS,YM,Skype dll 2. Fikir balik apa yang menyebaban dia jadi haram. Mesti ada 'illah yang menjadikan dia haram. Jadi berdasarkan pandangan aku, haramnya SMS 2 bila SMS yang dihantar tue tidak ada kepentingan atau menjurus ke arah maksiat, same laa dengan YM, Skype dan sekutu mereka tue. Tak kira laa yang kita bergaul atau berSMS tue lelaki ke perempuan sebab bila ada unsur2 lagho (sia-sia) dan kemaksiatan tue da kira tak boleh. Sebab apa, Allah larang kita buat, cakap, fikir benda2 yang sia-sia & nyata sekali Allah melarang kita mendekati maksiat. Jadi dari segi perhubungan lelaki dan perempuan tue pulak kita tengok berdasarkan dalil tentang batas pergaulan. Jadi bila benda2 tue dilanggar maka haram laa SMS,YM,Skype dan sekutunya tue. Logik tak 2. Tak kan laa nak membabi buta je kta tue haram, ko buat ko masuk neraka tapi bila tanya kenapa haram tak tahu. 2 yang dipanggil taqlid buta. Kepada orang yang nak jadi Dai'e jangan jadi begitu. Kalau tak dakwah antum/antunna sume akan jadi payah nak diterima sebab kita sendiri pun tak ada cukup ilmu.



Jadi kalo ada tak setuju bagi pendapat korang balik sebab aku nih bukan ulama' besar dalam nak bagitau pasal benda2 nih..Jadi kongsi ilmu korang sekali..Biar tercetus kefahaman sebenar tentang permasalahan nie..

1 comments:

awe said... [Reply to comment]

salam..
cam yg aku tahu
mmg xharam
tp bila timbul illah
contosla- excited mnunngu blsan 'dye'
@ bernafsu ms komunikasi tu

jgn jd dhollu mudhillin
(sesat lg menyesatkan)
berckp tnpe ilmu

klo slh betulkan..wallahua'lam