Dec 26, 2008

Home » » Program Untuk Remaja

Program Untuk Remaja

Tadi sebelum sembahyang Jumaat dalam kul 11.00 x silap aku laa. Lepas cite A Mother For Christmas tu kan. Ada program Wanita Hari Ini kalau tak silap aku laa (Pelik sebab ada Ally sekali ingatkan Malaysia Hari Ini). Diorang tunjukkan sedutan-sedutan yang dirakam dalam Kem Remaja anjuran TV3. Aku taknak komen pasal harga dia, aktiviti yang dijalankan, bila aktiviti 2 dibuat or dekat mana tapi juz nak komen pada cara perlaksanaan program tersebut. Aku akui sebenarnya berminat jugak nak join tapi sebab yuran dia mahal so aku tak join laa. Ada jugak kem anjuran Berita Harian tapi aku tak tau laa camne dijalankan.

Ok. Apa yang aku nak komen nie pasal cara perlaksanaan kem Remaja tu kan. Bagi aku tak salah nak adakan program macam tue. Banyak faedahnya dari duk memerap kat umah menempek lemak kat badan kan. Tapi laa bila sesuatu program tue da bercampur abis aktivitinya antara laki & perempuan kecuali tempat tidur. Benda nie da jadi pelik (mungkin bagi masyarakat nie benda biasa) dalam agama Islam & boleh jadi haram diadakan kem tue. Sebab apa, sebab batas-batas antara lelaki dan wanita tak terjaga masa tue. Jadi aku harap laa TV3 dapat ambil iktibar laa daripada apa yang aku tulis nie (kalau diorang bukak laa blog nih) & cuba ubah pendekatan untuk tahun hadapan agar korang yang menganjurkan program tue tak dapat dosa & tak dipersoalkan di akhirat nanti. Jangan terasa ek TV3.

Lepas tue pulak kan, kita tengok fenomena yang berlaku kepada anak remaja sekarang nie. Fenomena zina da jadi cam daily news, dengan kes pengkid, pondan, dll lg lps tue kita wat bercampur-campur cam tu. Kan Allah da berfirman dalam al-Quran : (Janganlah kamu mendekati zina). Allah tak bagi dekat pun nie kan pulak berzina kan. So bila geng-geng remaja nie pegi kem 2. Diorang cakap dapat ramai “kawan”. Kawan tu dimaksudkan kawan ke awek or balak. Berlaku sesi perkenalan, tukar-tukar no phone. Actually tue tak salah pun tapi bila laki tu da ambik no dak perempuan tu dibimbangi berlaku benda yang lebih jauh dari sekadar perkenalan biasa. Jadi benda tue pihak penganjur tak leh wat pape laa kan so tak leh nk kata pape tapi kepada para peserta yang da join, pernah join or akan join. INGAT!!!! Benda nie kena jaga kalau kita nak selamatkan diri dari api neraka.

Lps tue pulak laa. Yang join kem 2 ramai & macam-macam background family. Tapi semua tue tak jadi masalah tapi akan jadi masalah kepada peserta yang ada background pendidikan agama (maknanya dia sekolah kat sekolah agama laa). Nie leh jadi culture shock kat diorang nie. Pastu lak kan diorang jadi susah dengan percampuran perbezaan jantina dalam aktiviti yang diadakan tanpa menjaga batas-batas yang sepatutnya dijaga. Bukanlah nak kata tak boleh campurkan laki & perempuan dalam 1 group (digalakkan laa), tapi batas tu yang kena jaga sebab nak elak benda tak elok dari terjadi. Tengah2 kem tue pun macam2 leh jadi kan. Jadi nak mudahkan benda tue, jangan bagi or larang pegang tangan antara lain2 jantina kecuali adik-beradik. Lepas tue bagi peserta perempuan yang Islam wajibkan atas diorang pakai tudung & tak boleh pakai suar pendek or pakaian yang mendedahkan aurat & mencolok mata. Wt camnie banyak benda tak baik leh dielakkan.

Seterusnya lak, aku nak bagi cadangan laa kan. Setiap modul yang dijalankan dalam kem tue sertakan resolusi yang islamik. Lepas tue perbanyakkan aktiviti2 kerohanian bagi Muslim & aktiviti2 peningkatan moral kepada non-muslim. Bg yang Muslim pulak pastikan diorang tak tinggal solat sebab aku sure sangat ada antara diorang nie yang tak pernah solat pun sepanjang hidup diorang. Ada pulak yang tak reti solat pun. Jadi gunakan kem yang hebat tue untuk terapkan semua benda termasuk kerohanian. Baru rr kem nie jadi perfect. Betul tak. Harap terima laa cadangan nie (kalau korang baca laa).

Jadi 2 je kot ape yang aku nak komen sebab kita nak buat sst 2 kena tengok balik apa yang dibuat tu Allah suka atau tak. Cam ne kita nak tahu Allah suka adalah dengan jaga batasan-batasan yang perlu dijaga.

0 comments: