Feb 11, 2010

Home » , , » Jadilah Muslim dari sudut Akhlaq....

Jadilah Muslim dari sudut Akhlaq....

Benda yang kita nak elak nie selalunya nak tak nak kita kena hadapi jugak kan. Kalau kita nak elak dari dihisab kat akhirat nanti masa hari akhirat tetap akan dihisab juga. Semuanya itu dah ditetapkan Allah da lama dah, sebelum manusia dicipta lagi dah.

Dah 3 minggu dah since aku masuk sem 3 (final sem) Foundation nih. Macam-macam input baru yang aku dah dapat. Alhamdulillah input nie kena cari sendiri. Kita leh dapat sume input2 nih dari pengalaman kita sendiri. Nak jadi dai'e tapi tak sanggup nak buat keje banyak tue tak patut jadi dai'e namanya sebab jadi dai'e memang diri nie tak lekang dengan kesibukan untuk menegakkan kalimah Tauhid di muka bumi Allah nie.

Sepanjang 3 minggu sem 3 nih rasanya aku x penah xde event Islam kat UTP. Start dengan Family Day Heart For Islam, nie progrram untuk nak eratkan ukhuwwah antara komiti2 Heart For Islam 2010 (h4i 2010). Then ada Palestine Week starting from awal bulan Februari selama seminggu, Walk-in Interview Rakan Masjid, Kem Penghayatan Islam Sesi Januari 2010 (KPI Jan '10) 6-7 Februari 2010 & yang latest Grand Opening Heart for Islam & peformance from Tronoh Theatre Shop (syam berlakon skali). Tue belum campur dengan Kuliah harian dekat Masjid An-Nur lepas Subuh & Maghrib. Alhamdulillah, syukur sangat2 pada Allah s.w.t. sebab mewujudkan satu suasana Islam di UTP nih.


Yang terbaru nih plak akan ada Talk Baitulmuslim yang mana pihak komiti h4i 2010 bawakan seorang panelis yang didatangkan khas dari Indonesia iaitu Habiburrahman el-Shirazy yg juga penulis novel feymes Ayat-ayat Cinta & Ketika Cinta Bertasbih. Panelis lagi sorang juga merupakan penulis buku best seller Aku Terima Nikahnya iaitu Ustaz Hasrizal Jamil a.k.a. Saifulislam yang terkenal dengan blognya saifulislam.com. Harapnya event2 yang dianjurkan nie sedikit sebanyak menjadi satu turning point kpd student2 UTP yang Islam is the only way of life. Nabi sendiri pun ketika ditanya apa itu Islam, jawapan Nabi adalah Akhlak yang baik. Akhlak yang baik itu adalah end product bagi aqidah yang mantap dan ibadah yang ikhlas dan khusyu' hanya kepada Allah.

Andai pakai analogi pokok mungkin nampak juga kan...fikir2 sendiri laa kan. Pokok yang akarnya kuat, batang & ranting yang kukuh dan subur akhirnya akan menghasilkan daun yang sihat dan buah yang manis. Akhirnya buah2 manis itu akan memberi manfaat kepada manusia yang memetik dan makan buah tersebut. Maka itulah perumpamaan akhlaq yang baik yang mana dengan akhlaq kta mampu nak berdakwah kat orang lain jugak kan.


Jadi dalam usaha nak membaikkan akhlaq diri sendiri or akhlaq orang lain, diri sndiri kena mantap dulu kan. huhu....maka pentarbiahan diri itu sangat penting sebagai elemen mendekatkan diri kpd Allah selain dari mujahadah. Tanggungjawab yang berat itu merupakan satu kurnia bukan musibah yang diberikan oleh Allah kerana di sebalik tanggungjawab yang diterima tue wujudnya hikmah yang tersirat. Masuklah persatuan apa sekalipun tanggungjawab itu tetap sama. Orang yang baik2 itu bukanlah baik sebenarnya tapi mereka adalah orang yang nak jadi baik. Jadi mereka menzahirkan usaha mereka itu kepada Allah s.w.t. bukan sekadar beromong kosong tapi tak jadi apa2.


So sebelum ubah orang kena ubah diri sendiri itu adalah pernyataan yang betul tapi dua benda tue kena bergerak seiring. Sambil mengubah diri sendiri kita kena juga cuba mengubah orang lain. Jangan jadi baik sorang2 je ye...hhu

3 comments:

Firas said... [Reply to comment]

how bout akhlaq seems baek, bt aqidah truk? prumpamaan yg cane lan nk buat?

ADILAH BINTI KAMAL AZIZI said... [Reply to comment]

akhlak ngan akidah kan related... aqidah yang bersih, baik akan menterjemahkan akhlak yang baik...becoz, aqidah is da base...if u talk about morality, it's so..morality x menjamin akhlak yang baik..juz sharing n responding..

al-bagani said... [Reply to comment]

perumpamaan yg mcm mne ek...huhu
aqidah yg goyah itu mknanya basenya tak kuat..

so mcm lalang laa..
terbang ikut angin bertiup..

lalang tue nmpk ok tp dy x menentu pergi k mana...
jd mgkn itu perumpamaannya...

juz agreed ngn pndpt adilah...
cm yg dinyatakan tue akhlak yg baik adalah end product kpd aqidah yg baik..