Jan 27, 2010

Home » , , » Eleh Kebetulan Je Tue

Eleh Kebetulan Je Tue

Dah tengok movie baru Sherlock Holmes. Best, menarik & macam-macam laa.....kagum gile rr ngan cara & teknik Sherlock Holmes dalam menyelesaikan kes-kes yang dia handle. Cara dia predict tindakan dan kesan tindakan tue pun lagi satu yang sangat hebat, tak ramai orang boley buat macam tue rasanya. Bayangkan aje laa berapa banyak ilmu dalam kepala otak dia sampai dia boleh jadi gila-gila power macam tue. Memang hebat laa kan Sherlock Holmes nih. Kagum betul. Tapi lepas tengok cerita tue boleh laa nampak seolah-olah identiti Illuminati sekali lagi didedahkan dalam filem-filem Hollywood sekarang.



Berkenaan dengan AJL 24 baru-baru nih ada desas-desus yang mengaitkan AJL ngan Illuminati dek kerana pakaian, gerbang, lantai kotak dan lain-lain benda yang nampak seiras dengan beberapa gambaran mengenai Illuminati. Aku tak menolak kemungkinan ada tapi ada juga golongan-golongan yang berpendapat itu sekadar kebetulan. Kebetulan yang tak disengajakan. Ada gak yang condemn desas-desus yang dikeluarkan tue. Memang kita pn tak sure betul ke ada perkara tersirat disebalik persamaan tue. Kita memang tak tau tapi kemungkinan tue tetap ada jugak kan.

Orang ramai kata nih benda kecik je, kebetulan je jadi sama plak kan. Tapi based on movie Sherlock Holmes nih pun kat awal-awal movie masa SH jumpa ngan Mary (Awek Watson), si Mary nih cam pelik si SH nih boleh buat grand assumption daripada tiny details tapi si SH nih balas apa

"In fact, the little details are by far, the most important." (Dialog SH)

So daripada ayat nie jelas dah kot maksud dia, benda tue kecik mana pun jangan wat assume yang benda tue just kebetulan, kadang-kadang yang kecik tue laa yang paling penting. Selalu sangat dalam macam-macam kes, sume bukti dah jumpa tapi still tak dapat sabitkan kesalahan. Last skali kes solved dengan just jumpa satu detail yang gila-gila kecik tapi sangat penting untuk semua orang tau. So satu pengajaran kat situ adalah jangan anggap benda kecik tak ada makna atau hanya kebetulan.

Dalam cite tue jugak ditunjuk yang SH jumpe dengan ahli Temple of the Four Orders yang merupakan satu organisasi rahsia yang kononnya mereka katakan telah memberi kebaikan kepada dunia.

"but our secret system has steered the world to good for centuries" (Dialog Sir Thomas)

"While the Temple of the Four Orders is an invention of the film, it clearly draws from sources such as the Freemasons and the Golden Dawn. Indeed, publicity concerning the film repeatedly compares Blackwood to onetime Golden Dawn member , although i personally find such a comparison to be rather stretching things.

Regardless, I have to applaud the film writers for doing a bit of homework! While occult scribbles abound throughout the film, there's no references to Satan or demons. (A couple quick images of Baphomet are seen, but those are historically appropriate.) Imagery does include sphinxes, alchemical symbols, pentagrams and crosses, all of which make sense for a 19th century occult group. Their uses of layered symbolism in complex images likewise is congruent with what real world magical orders were creating at the time."

diambil dari http://altreligion.about.com/b/2009/12/26/sherlock-holmes-film-suceeds-in-featuring-19th-century-occult.htm

Jadi secara tak langsung kita dah didedahkan dengan Illuminati melalui movie nih. SH dalam movie nie plak merupakan orang yang menyelongkar dan menyelesaikan konspirasi yang berlaku dalam movie dan dia dah berjaya mendedahkan rahsia di sebalik kekuatan Lord Blackwood. Walaupun hanya berteraskan ilmu logic akal dan sains semata-mata dia mampu menyelesaikan konspirasi yang berlaku dan bertemu dengan konspirasi yang lain iaitu Secret Orders yang wujud dalam hidup masyarakat sekeliling dia. Tak ada yang perasan hakikat tue melainkan SH. Atas sebab apa? sebab dia tak mengabaikan fakta walaupun sekecil-kecil fakta.



Point dekat sini yang nak disampaikan tue je, jangan pandang remeh ngan benda-benda kecik sebab benda-benda nih laa nanti yang nyusahkan kita atau bagi kita jadi lagi senang. Dah tue jelas jugak laa yang memang kita nih hidup dalam kawalan apabila minda kita dikawal orang-orang nih. So hiduplah dengan sentiasa berwaspada.

Nak caye takpe tanak caye pn takpe.