Aug 26, 2009

Home » , , , » Ramadhan Talk......Islam dan Melayu

Ramadhan Talk......Islam dan Melayu

  • 20 Ogos 2009
  • 9.30pm ~ 11.30pm
  • Chancellor Hall UTP

2 rr tarikh Ramadhan Talk kt UTP yang ak pg ari 2...actually talk nih dibuat sempena perasmian event Ramadhan Discovery kt UTP. So tajuk talk tu Islam dan Melayu..Moderator Ustaz Rahmat bin Abu Seman, Eksekutif kanan Unit Pentadbiran Masjid @ Penasihat Rakan Masjid. Pastu ad 2 orang panel, Dr. Raja Ahmad Iskandar bin Raja Yaacob, Pensyarah UTP & Dr. Zabidi Hj Nawawi, Pegawai Perbadanan Pertanian Negeri Perak.


Ramadhan Discovery

penganjur Ramadhan Discovery



Aku x amik note pn msa forum 2 sbb ak baru lps kelas tutorial BI malam 2. So x dpt rr bg sume isi2 yg ad dalam talk 2. Tapi sbb nie perbincangan berkenaan Islam dan Melayu so byk gk rr fakta yang kuar smpi ad fakta yang aku x pernah dengar. Tp kalau ikut panel 1 Dr Raja Iskandar, dy ckp tafsiran perlembagaan untuk Melayu kat Malaysia nih Islam, mengamalkan budaya melayu, bertutur bahasa melayu & tinggal di Semenanjung M'sia & Sabah Sarawak..tu yg dikatakan Melayu. So maybe sbb 2 bla ad org Cina or India msk Islam dikatakan masuk Melayu..sbb penafsiran Perlembagaan mcm 2 laa kot.

Fakta satu agi yg ak mmg x pernah dgr langsung pasal keturunan Melayu nie dtg dr mna sbnrnya..maybe korang leh rujuk kat GAPENA. GAPENA ckp kturunan Melayu dtg dr Yunan tp ak x pasti sgt laa pasal 2. Cumanya Panel ke 2, Dr Zabidi bg satu fakta berdasarkan bacaan dy dalam buku karangan Ibnu 'Asir, sejarawan Islam dalam kitab ap ak x pasti..tp 2 laa nma Ulama' yang karang tentang sejarah tue. Kalau kita sedia maklum, Bani Israel nih asal keturunan dy dari Nabi Ishak, anak kepada Nabi Ibrahim hasil perkahwinan dengan isteri yang bernama Siti Sarah. Kaum Arab lak datang dari Nabi Ismail, anak Nabi Ibrahim dari isteri yang bernama Siti Hajar. Tapi dalam kitab 2 Ibnu 'Asir terangkan bahawa Nabi Ibrahim ada isteri yang ke-3 yang namanya Faturah. Isteri nie lak tinggal di area2 berhampiran Banjaran Himalaya..pastu dikatakan plak Himalaya tue maksudnya Gunung Melayu. Jadi keturunan dari isteri ke-3 nie plak mula laa bergerak ke timur dan terus turun ke timur & dikatakan itulah asal usul keturunan Melayu. Aku cm terkejut jugak bla dgr bnd nih...


Pastu cam nk bg penegasan, Dr Zabidi ckp nape masa Islam sampai kt Tanah Melayu, dakwah Islam disampaikn dgn mudah & tanpa tumpahkan walau setitik darah. Raja2 pun mudah terima Islam sedangkan agama asal ad yg agama Hindu, Buddha & campuran dua2 agama & ad gk yang animisme. Jadi Dr Zabidi pn petik tentang doa Nabi Ibrahim yang berdoa agar keturunannya menjadi orang yang beriman. Jadi dikatakan mudahnya Islam disebarkan di Tanah Melayu kerana fitrah orang Melayu yang tercari-cari kebenaran masa 2. So bila dengar tentang Islam, hati rasa tenang & aggp nie laa agama yang sebenar yg dicari-cari selama nie. Jadi kat sini dpt disimpulkan bahawa keturunan Melayu juga berasal dari keturunan Nabi Ibrahim a.s. Ak x mau trus kata btul tnpa ad kajian. Mungkin nie sekadar teori saja. Tapi mungkin ada kebenaran sbb teori tue seakan-akan logik. Kalau tengok keturunan Arab, ad lbey 90% yg Islam, Melayu pun sama. Tapi bangsa2 laen bkn x ramai tp x de smpi lbey 90% yg Islam. Nie berdasarkan ap yg diutarakn Dr Zabidi laa.

Tp bla ak pk & renung blk laa kan....kalau laa btl sekalipn teori tue. Patut k kta rasa bangga dgn hakikat tue sedangkan bangsa Melayu nih banyaknya da x macam Melayu. Perjuangkan bangsa Melayu tp dgn pembawaan ala2 barat. Banyaknya orang Melayu sekarang da x Melayu...diorg da jd org putih. Kalau dalam tafsiran perlembagaan Melayu tue Islam tp kt M'sia nih da rmi yg murtad juz kta yg tatau. So da rmi laa yg kuar Melayu. Tp yg murtad 2 ttp gk isytiharkn dri diorang Melayu. So nmpk sgt laa kta nie perjuangkan bangsa lbey dr perjuangkan agama. Tp kalo perjuangkan Islam, dua2 leh dpt. Islam dapat, Melayu pn dapat. Jadi bangsa 2 x menggambarkan apa2 kalau kita x beriman. Islam untuk semua x kira apa bangsa sekalipn.

Pastu bila dikaji plak pada keturunan Raja-Raja Melayu...upenye dalam nasab keturunan Raja Melayu nih smpi ke keturunan Nabi Muhammad s.a.w...makna kata Raja Melayu nih juga sebahagian daripada Ahlul Bait. Aku pn x pasti teori nie btul or x tp ak assume btul laa sbb Raja2 Melayu ada daulat. Kalau btul kturunan Nabi, jangan laa ngade2 nk kutuk or hina Raja sebab Nabi Muhammad tak suka orang yang hina keturunan baginda. So amik iktibar laa benda nih.



Aku pun kuar dr Chancellor Hall cam terbukak byk sket minda ak..Persepsi ak pn brubah sket ngan byk ilmu2 baru & fakta2 yg ak x prnh dgr langsung yg da kuar msa talk 2. So bg ak tak kira ap bangsa sekalipn kta nih, Allah da kata da yang orang paling mulia di sisi Allah dalam kalangan manusia tue adalah orang yang paling bertaqwa. Jadi Ittaqullah...Ittaqullaha haqqatuqaatih...wala tamuutunna illa waantum muslimuun...(sori x tulis dlm tulisan arab sbb laptop ak x de arab nye language..hehe)

2 comments:

Baihaqi said... [Reply to comment]

thanks Arif,
tambah satu lagi ilmu hari ini.

p/s: komputer ak ada arab. jom meng'arab'kan komputer! haha

Annas Alias said... [Reply to comment]

fuhh, cam bergaya je talk nih. byk gak mende baru eh. huhu. bagus2.