Jun 26, 2009

Home » , , » Semuanya tentang Persepsi

Semuanya tentang Persepsi

Sebelum aku kata apa2 better korang search Kamus Dewan or rujuk je kat mana2 Internet or ape2 laa tentang pendefinisian Persepsi. Tak pun boleh tgk kat sini je..

KLIK SINI

Ok, semuanya dalam idup manusia nie adalah berkenaan persepsi kita dalam kehidupan. Apa yang kita rasa dan apa yang kita anggap pada alam sekeliling kita itu adalah persepsi. Persepsi pun boleh berubah-ubah mengikut keadaan, masa, alam sekeliling dan beberapa faktor lain yang boleh mengubah persepsi manusia.



Huhuhu...dapat idea nak tulis pasal persepsi nie sebab teringat Kuliah Ustaz Rahmat di Masjid An-Nur masa Minggu Aluan Siswa kat UTP baru2 nih. Memang rasa sangat berkait dengan diri kita. Sebab apa, kita tengok sekarang nie hampir di seluruh duna manusia banyak ditipu oleh media sehingga menyebabkan Islamophobia. Persepsi masyarakat dunia terhadap Islam mula berubah. Bila sebut Islam terbayangkan ekstremis, pengebom berani mati, tukang sembelih kat TV, dsb. Kita juga antara mangsa manipulasi Media di seluruh dunia.

Tapi bagaimana kita nak ubah kembali persepsi buruk masyarakat terhadap Islam?? Tak ada cara lain selain kita menyampaikan kebenaran tentang Islam bahawa Islam itu Indah.

Aku bagi satu contoh tentang persepsi nih :
Ada seorang laki nih dengan anak2 dy 4 org semuanya naik Komuter, yang laki nih juz duduk diam tapi anak2 dy yg 4 orang nie seronok bermain & mengganggu orang lain yg ada dalam komuter tu. Jadi, apa persepsi orang lain terhadap bapa kepada 4 orang anak tadi?? Da tentu satu persepsi buruk akan timbul. Ramai yg akan anggap nie bukan bapak yg baik dsb.

Lepas tu, ada laa sorang penumpang nie dengan agak berani pegi kepada laki tue & cakap yang anak2 dy mengganggu penumpang lain. Jadi laki 2 cakap dy rasa seronok tengok anak dy masih lagi gembira walaupun mak diorang baru je meninggal dunia sedangkan dy masih lagi bersedih atas kematian isterinya. Cuba andaikan kalau kita di tempat orang yang menegur tadi. Adakah persepsi buruk kita tadi akan berubah?? Tanya diri sendiri laa...manusia ada macam2 kat dunia nih.


Jadi, terbukti bahawa persepsi masyarakat terhadap Islam mampu berubah kalau kita sampaikan kebenaran. Tunjukkan bahawa Islam itu Indah, biar bila disebut Islam, akan terbayang segala-gala yang baik dan Indah. Jadi semua tue bukan sekadar tugas pihak tertentu tapi semua perlu terlibat. Tak kira laa orang biasa, experties, ahli agama, profesional, CEO, dsb..semua ada peranan masing2 dalam nak menunjukkan keindahan Islam kepada masyarakat seluruh dunia. Andai Islam tue hanya sekadar perkara yang buruk, mustahil Islam menjadi agama yang paling cepat tersebar di seluruh dunia. Betul tak tu?? Fikir-fikirkan.

5 comments:

~nazierah~ said... [Reply to comment]

mule2 ak slah tngok tjuk..

ingtkn smuany tentang PEPSI

haha..xpe la..

btul ap ko ckp tuh..
psepsi stiap msyarakat t'hdap Islam sntiase bleh d'ubah,tpi bgntung kpd sjauh mne phak2 yg bsugguh2 utk mjuangkn Islam ni,b'usaha utk mngubah psepsi tu..btul3

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

PEPSI??

Adoyai Iejan...hehehe
tp mmg btl laa..even sesama Islam skrg nie pn persepsi salah jugak..cthnya ko pg satu kafeteria or medan selera laa kan..

then ko baca al-quran..ad plak sebelah ko tgh baca kreko..

antara dua situasi nie yg mana akan dipandang pelik?? pk2 sndr laa..hehehe

Mohamad Baihaqi bin Mohamad Basri said... [Reply to comment]

persepsi?

persepsi same maksud dengan 'pandangan' kan?

Annas Alias said... [Reply to comment]

hurm, bagus post nih. setuju r, tugas nk tukar persepsi bukan snang. sbb tu seme org kne amik kesedaran dan usaha utk tukar persepsi org ramai terhadap islam. skarang pun mmg betul r, sape amal islam terang2 memang pelik.

"ko baca al-quran..ad plak sebelah ko tgh baca kreko..

antara dua situasi nie yg mana akan dipandang pelik?? pk2 sndr laa..hehehe"

kalu kat kisas, kreko tu pelik.
kalu kat lain, yg qur'an tu r

(pasal guna kreko? cam perli aku je, hehehe)

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

lol annas...mne de perli..

ak pki contoh yg sorang senior tu bagi..baru je smalam..so ak ltk je rr kreko..haha

terasa k???