Mar 5, 2009

Home » , , » Masyarakat Jahiliah...Sape diorang nih sebenarnya?

Masyarakat Jahiliah...Sape diorang nih sebenarnya?



Jahiliah datang dari perkataan Jahala yang maksudnya bodoh or bahasa baik tak tahu. Dari sudut Istilah maksudnya orang yang sesat dari jalan Allah yang sebenar-benar jalan. Okla, malas nak cakap panjang-panjang sebab bila aku sebut Jahiliah, semua mesti pikir masa zaman Nabi Muhammad yang mana Baginda telah padamkan amalan Jahiliah masyarakat Arab Quraisy pada masa tu. Tapi hakikatnya, orang Jahiliah nie masih ada sampai laa zaman sekarang & even kat negara Demokrasi Berparlimen yang adil & xde rasuah(ye k???) seperti di Malaysia nie pun ada jugak orang Jahiliah nie. Tapi sape diorang nie??? pandai2 laa korang pikir sendiri nanti.

So aku akan bagi korang hint sape dia Masyarakat Jahiliah dalam zaman moden nih. Kalo sape tanya rujukan aku, aku leh bagi on the spot...

Nie Rujukan Aku :-
Kitab Risalah Usrah
Karangan Abu Urwah
dalam tajuk Pengertian Kalimah Syahadah
dalam sub-topik Masyarakat Jahiliah

lepas nie jangan tanya nie rujukan mana, ajaran sesat ke ape. Rujukan aku Ulama' yang mana betul2 berpandu pada Al-Quran & Sunnah.

ok Masyarakat Jahiliah dalam zaman Mutaakkhirin nih kalau ikut kepada Abu Urwah ada 4 golongan Masyarakat Jahiliah...sapa mereka itu...jom kita Layan...Zasss!!!!
  1. Semua negara Komunis. Sebab pe, sebab dioranhg nie tak mengaku kewujudan zat Allah. Pastu Komunisme nie berlandas kepada fahaman material (nak harta je). Lepas tue sistem nih mengabdikan diri pada Parti Komunis & bukan pada Allah. Lps 2 Sistem nie merupakan satu penghinaan kepada status manusia yang menyamakan keperluan asasi manusia dengan haiwan, terhad kepada mencari makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal & seks tanpa ada ruang untuk diisi dengan keperluan rohaniah. Lebih teruk, sistem nie menjadikan manusia itu sebagai alat. Alat ape..manusia dijadikan alat jentera ekonomi..
  2. Yang ke-2 nie semua maklum laa kot iaitu masyarakat yang masih lagi menyembah berhala sekarang nie. Diorang nie nampak jahil dari segi konsep & iktikad diorang yang mempertuhankan benda lain selain Allah. Tak kira laa dengan menyekutukan Allah ke (banyak agama ngaku Allah ada tapi sembah benda len gak) atau menyembah dewa-dewa, mahaguru-mahaguru & apa aje yang dianggap ada kuasa ketuhanan (cam matahari ke ape2 laa). Lepas tue diorang nie ikut sistem2 perundangan & peraturan yang tak berpandukan Syariat Allah.
  3. Yang ke-3 nie lagi patut kena tau laa sebab diorang nie jahil dari segi penyelewengan diorang dalam mentauhidkan Allah sampaikan menjadikan bagi Allah macam2 sekutu dalam macam2 bentuk yang syirik tak kira laa apa sekalipun konsep keputeraan Allah (Sonship of Allah) ke konsep Trinity. tue sume penyelewengan yang berlaku. Mesti da tau agama ape kan nie..sudah tentu agama Kristian & Yahudi. Masyarakat nie jugak beri hak kepada para pendeta, paderi & rahib diorang buat peraturan & undang2 yang tak diredhai Allah. Cthnya fatwa pendeta Yahudi yang kata halal bagi tentera Yahudi bunuh kanak-kanak & wanita. Lebih kurang cam 2 laa...
  4. Yang ke-4 ni pulak dalam masyarakat Islam sendiri. Tapi yang dikatakan Jahiliah nie adalah masyarakat Islam yang bernaung di bawah sistem buatan manusia (Kapitalisme, Liberalisme & Prakmatisme). Masyarakat nie jahil sebab iktikad diorang pada Allah tue tak sepenuhnya or bahasa lain diorang tak membulatkan pengabdian diorang sepenuhnya pada Allah dalam sistem kehidupan tapi maybe half bulat, 3 suku bulat or suku bulat etc...Diorang yakin dengan kuasa Allah malah melafazkan Kalimah Syahadah tapi menjadikan sistem buatan manusia sebagai sistem pemerintahan & diorang patuh dengan sistem 2 sedangkan Allah dah berfirman dalam surah Al-Maidah ayat 44, sapa yang tak memutuskan utk menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir. Dalam masyarakat Islam sekarang ada yang terang-terangan mendukung fahaman Sekular nie. Islam hanya di bibir diorang je. Bagi diorang perkara dunia mesti brlandaskan Sains & xde kena mengena dengan agama. jadi masyarakat yang macam nie bagi Abu Urwah beliau menjelaskan "Islam menolak & tidak mengakui KeIslaman masyarakat itu sepenuhnya"
Bila baca yang ke-4 tue aku terkaku jap...sebab apa..Aku nie duk kat negara yang mana Perlembagaan tu duk kat atas sekali bukan Al-Quran. Makna kata aku hidup dengan berdasarkan kehidupan yang menggunakan peraturan & undang2 sistem buatan manusia. Aku nie dikira sebagai Masyarakat Jahiliah jugak ke.


Tue Satu Persoalan yang duk serabut dalam kepala otak aku....Sape leh tolong jawabkan...aku nak jawapan yang ilmiah yang boleh menerangkan situasi Masyarakat Islam kat Malaysia nih yang betul2 ikut Islam tapi masih bernaung bawah Sistem Sekular nih...camne nie..



Lepas tue ada persoalan lain yang aku nak bagi kat sini... Apa prinsip sebenar yang patut kita ikut dalam idup kita, Agama Allah atau Sistem Buatan Manusia????



Haa...Jawab laa....

4 comments:

characterized said... [Reply to comment]

astaghfirullah,,btul la...

tp kan sdg dperjuangkan,,
berdoalah smge suati hari neg ni akn jd sebenar2 neg islam...
x brpe la berilmu gak nk komen,,
doa lah ley dipanjatkan..
InsyaAllah

wallahualam...

khalifahsyumul said... [Reply to comment]

such a great knowledge, thanks...

for me,
jika kite mempunyai kepimpinan kelak,
tanggungjawab ke atas kite untuk betulkan apa yg hak dan tolak kebatilan,

jika kite hanya masyarakat biase,
jaga lah iman dan akidah,
yg penting Allah mengetahui kemampuan hamba-hambaNye..

Allah juga takkan beratkan sesuatu yg tidak mampu dilakukan oleh hamba2Nye...

(tepuk dada, tanya iman)

a_z_ayief said... [Reply to comment]

Salam

Persoalan yang amat menarik untuk diulas. Itulah yang dinamakan kefardhuan jihad. Tidak berapa tepat jika kita hanya dok menjaga iman sendiri sahaja sedangkan dari sudut suasana di Malaysia kita boleh buat macam-macam untuk lawan kekufuran ini.

Selamah-lemah rakyat Malaysia yang beragama Islam itu di Malaysia masih boleh menyumbang ke arah mendaulat Islam ke tempat yang tertinggi dalam perlembagaan kita.

Nak beritahu kat sini, punca utama kefasikan masih wujud di bumi Malaysia adalah 'perlembagaan sekular yang dipertahankan oleh kerajaan sekular'. Sistem di Malaysia adalah demokrasi berparlimen. Maka kerajaan yang mendapat majoriti dalam setiap pilihan raya umum adalah berhak untuk samada mempertahankan ataupun mengubah perlembagaan Malaysia mengikut dasar parti yang mendapat majoriti itu.

Ini adalah sistem di negara kita yang mana tiada cara lain yang boleh mengubah perlembagaan kita melainkan dengan mendapat kuasa majoriti dalam Parlimen dan mengubahnya.

Apa pentingnya perlembagaan? Perlembagaan merupakan rujukan asas setiap negara merdeka di dunia. Bermaksud, segala tindakan, perlaksanaan dasar, undang-undang, sistem sosial di Malaysia akan dirujuk kepada perlembagaan. Sekiranya bertepatan, maka akan dilaksanakan. Begitulah sebaliknya.

Tetapi bukan bermakna kita tidak boleh sama sekali meletakkan Islam sebagai rujukan tertinggi kerana perlembagaan itu hanyalah sistem. Disebabkan perlembagaan itu rujukan tertinggi, maka yang menjadi kefardhuan jihad kita adalah memastikan perlembagaan itu berteraskan Islam iaitu Al Quran dan Sunnah seperti mana perlembagaan yang paling sempurna yang pernah digubal dalam dunia ini iaitu Piagam Madinah.

Ini yang dinamakan kefardhuan jihad yang tertinggi dalam konteks negara kita. Itu yang ana tegaskan, tidak salah kepada mana-mana jemaah untuk menjalankan dakwah dalam apa jua bentuk samada NGO, kepartian. Yang lebih utama, apa jua dakwah yang mereka jalankan, adalah fadhu ain bagi mereka untuk memasukkan matlamat untuk menjayakan jihad khas ini dalam agenda jemaah masing-masing.

Maka, sistem yang ada membenarkan untuk kita mengubah perlembagaan sekular ini dan menjatuhkan kerajaan yang memepertahankannya dengan melalui jalan politik. Maka kefardhuan bagi kita untuk menyertai ataupun paling kutrang menyumbang untuk kejayaan jihad siasah ini. Bila bercakap tentang ini, janganlah kita membodohkan diri dengan mengatakan ini cakap politik! Ini adalah bicara agama dan bicara kefardhuan jihad!

Perlu difahami dengan jujur akan natijahnya sekiranya kita hanya menumpukan jihad am tetapi tidak bersungguh-sungguh untuk melawan puak sekular yang mempertahankan perlembagaan sekular ini. Dakwah kita tidak akan berjaya kerana segala kefasikan dan kemungkaran yang berlaku di negara kita dihalalkan oleh perlembagaan kita.

Sebagai contoh, murtad. Jika kita dok berdakwah macam mana hebat pun, murtad tetap tidak dapat hapuskan kerana perlembagaan kita membenarkannya. Lihat sahaja pada kes Lina Joy, walaupun mahkamah memutuskan dia tidak boleh murtad, tapi dia tetap menjalankan kehidupan hariannya sebagai seorang Kristian dan tiada siapa yang boleh menghalangnya kerana perlembagaan Artikel 11 mempertahankannya.

Begitu juga dengan konsert maksiat yang berlangsung di negara kita. Berdakwahlah kita macam mana pun, maksiat ini tetap tidak dapat dihentikan. Ini kerana berdasarkan peruntukan perlembagaan dalam hal berkaitan hak asasi manusia, pihak kementerian penerangan kita memberi garis panduan berpakaian kepada artis wanita adalah mesti berpakaian yang menutup pangkal dada HINGGA LUTUT! adakah garis panduan ini selaras dengan ISlam. Jika tidak bolehkah kita mengubahnya jika perlembagaan sendiri membenarkannya?

Maka jika ingin mengubah perlembagaan sekular ini, hendaklah mereka meruntuhkan kerajaan yang mempertahankanya. Tidak dinafikan perlu juga segolongan kita yang berdakwah kepada kerajaan agar mereka menerima perlaksanaan Islam yang menyeluruh. Namun, setelah sekian lama, kerajaan kita masih membutakan mata daripada berusaha untuk menegakkan Islam dalam perlembagaan kita, maka kerajaan ini perlu dijatuhkan. Ini bukan cakap politik, tapi ini soal aqidah dan iman!

Maka, sesiapa yang menyertai atau paling kurang pun menyumbang ke arah kejayaan jihad siasah ini, maka dia bukanlah tergolong di kalangan masyarakat jahiliyyah. Namun, bagi mereka yang berpeluk tubuh, tidak melaksanakan kefardhuan jihad ini bahkan redha dengan situasi sekaranag, maka dia adalah sebahagian daripada masyarakat jahiliyyah ini.

Sekian.

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

tq akh azrul utk penerangan & prkongsian ilmu 2...mmg sgt brgna pd masa kini & akan dtg..