Feb 19, 2009

Home » , , » Ta'adud Jamaah Di Malaysia : Perlukah???

Ta'adud Jamaah Di Malaysia : Perlukah???

Firman Allah Ta'ala dalam Surah Ali Imran ayat 103
واعتصموا بحبل االله جميعا ولا تفرقوا
Berpeganglah kamu semua dengan tali Allah (dalam Jamaah) dan jangan kamu berpecah-belah.

Allah pun da memerintahkan kita golongan manusia nih agar kita sentiasa dalam Jammah Islam dan jangan sekali-kali berpecah....Tapi aku still agak pelik dengan keadaan di Malaysia dengan kepelbagaian (Ta'adud) Jamaah Islam yang ada di Malaysia....

Aku bukan tulis post nih atas dasar tidak puas hati pada mana-mana pihak yang ada...aku bangga kerana ramai umat Islam di Malaysia ini faham betapa pentingnya bagi kita berada dalam Jamaah..tapi kenapa mesti ada kepelbagaian sehingga mencetus ketegangan antara Jamaah...Apabila berlakunya ketegangan itulah tandanya kita tidak bersatu sedangkan Matlamat kita sama...Kita semua mahukan Khilafah bangkit semula...Kita mahukan Islam bangkit semula...

Tapi ad 2 persoalan, bagaimana Islam nak bangkit kalau kita tak bersatu??...Jadi pada masa sekarang masih relevan lagikah Ta'adud Jamaah di Malaysia dengan keadaan Politik yang sangat tegang dan tidak stabil???

Jadi kepada sape2 yang baca post nih....antum / antunna sume leh rr bagi pendapat antum berkenaan Persoalan yang ana kemukakan ini....Harap tidak menyimpang dari persoalan yang ana ingin bincangkan ini....Antum / Antunna bebas memberikan pendapat & kritikan berdasarkan kefahaman Antum / Antunna masing2...Jadi sila2 laa respond dengan post nie...


::PAS::


::JIM::



::ABIM::


::ISMA::


::Hizbut Tahrir::


::Haluan::

انّ الله معنا - علينا بالجماعة الاسلامية

31 comments:

Anonymous said... [Reply to comment]

ak rs ok la 2 ta'adud 2..coz kalu ad bnyak jemaah..nati byk idea..so leh la bncang n tau byk pndapat..ilmu 2...
sape xnk ilmu..tp kalu sampai gaduh..mst ad mslh..mst ad yg kuar hukum2 salah ke..undang2 ke..pape laa..
kalu pk blk..walaupon byk jemaah..diorang bkn nye kumpul ramai2..
takat ahli kumpulan je..2 pom ad ahli yg blagak baik..alim..kira cam hipokrit gak la..nk kate munafik x leh plak..ksian..hahaha
so bg ak bgs gak ad ta,adud lam islam..
kalu nk cri ilmu kena brguru ngan ramai org..
sm la lam islam..kalu nk wat pape kita kena ad byk pendapat..pas2 bncg sama2..insyaALLAH setel mslh..
ak bkn nk komen juz bg pe yg ak rs trbaek..kakaka

so.enzyme said... [Reply to comment]

hurm...akak aku pnah gitau nape sbbnyer..dulu pon aku pertikai gak,,tp sbnrnye camnie..

kalau seswatu jemaah tu ditubuhkan..mesti akan berkembang kan?..so die akan membesar n meluas..ok la tuh kan..tp akan timbul satu masalah...ye la..dah jumlah besar..lagi susah nak jage..dats y tu gunenyer byk jemaah..
n sebnrnye mereka x berpecah pon..sbb semue guna manhaj yg sama..alQuran n asSunnah..contohnyer, kalo nak tau ISMA tuh adela pecahan dari JIM sbnrnye..huhu

Muhammad Anas bin Kamarudin said... [Reply to comment]

owh ca2 rupanya... perkara ni been on my mind for quite some time actually...

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

klu cm 2 adkh JIM 2 syp kiri PAS
mesti tak kan...sbb JIM 2 NGO...

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

Ta’adud dalam Jamaah Islam

Ta’adud jamaah bermaksud berbilang-bilang jamaaah. As-syahid Imam Hassan al-Banna menolak ta’adud jamaah yang beroperasi untuk kepentingan individu.

Kaedah fiqh menyatakan bahawa segala sesuatu adalah diharuskan selama tiada nas hukum yang melarangnnya. Maka masalah ini termasuk dalam kategori mubah(diperbolehkan).

Syarat-syarat Ta’adud Jamaah

1. Penubuhannya bukan untuk menikam atau menghancurkan.
2. Mengakui Islam sebagai Ad-deen.
3. Tidak diperalatkan oleh mana-mana musuh Islam.
4. Berbilang-bilang jamaah = berbilang-bilang mazhab

Anonymous said... [Reply to comment]

ada bleh skong ta'adud jmaah jika ade satu jmaah yg jadi mastermind...sng citer PAS...
PAS b'fungsi sbg mastermind
n jmaah2 len cm jim,abim,ht,haluan sbg penggerak tuk sebarkan kefahaman Islam...n suma jmaah ni bergerak seiring ngan PAS dgn mnhaj yg sama tuk tgkn daulah islamiyah...skadar pndapat..

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

ok...mmg sume Jamaah matlamatnya sama..tapi ada gak Jamaah yang lbh upgrade lagi cthnya HT yang trs nak kejar Khilafah tanpa mempunuyai Daulah terlebih dahulu...kalau cam 2 macam mana lak...Stp Jamaah ad matlamat yang sama tapi menggunakan sistem yang berbeza...ia boley mnmblkn prcngghn pndpt & prdbtn ttg perkara yg x mmbrkn sebarang faedah..

serunaiklang_91 said... [Reply to comment]

assalamualaikum,,,

boleh tau..
ISMA ngan JIM tu apa?

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

ISMA = Ikatan Muslimin Malaysia
JIM = Jamaah Islah Malaysia

dua2 nih adalah salah satu Jamaah Islam..
bezanya mereka dengan PAS adalah mereka hanya NGO dan bukan Parti Politik..

husna said... [Reply to comment]

bg ak lak..
jemaah2 nih sama jew tujuan nyew..
yg laen cuma ngo @ bdn politik..
sume mngajak msyrkt kmbl kpd aq n assunnah..
jd x de beza sgt..sbb klu krajaan da bertukar mnjd krajaan islam yg sbnarny kelak..sume akan bersatu..insyaallah..

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

klu cm 2 skrg nih
mmndgkn ad byk Jamaah....
dr segi pengkaderan ahli baru...
mst akn brlaku perebutan...
sbb ad kalanya org yg btl2 mnyrlh..
kt satu2 tmpt 2 x ramai...
betul x...
bkn k perebutan nie akn bwk kpd
prbalahan...
klu dlu kt Mesir...
Ikhwaanul Muslimin hylh satu2 Jamaah
Islam yg mmg btl2 sume org Islam
sokong...jadi x byk brlaku Ta'adud..
Kenapa tk diletakkan JIM,ISMA,ABIM.
sbg sayap Rahsia dalam politik...

Saifullah [SwordOfAllah] said... [Reply to comment]

ta'adud jamaah ade baek ade buruk..
baeknye, setiap jemaah saling melengkapi.. kalo JIM xde politik, PAS ade politik.. Kalo hizbutahrir kurang mndekati glgn pro, JIM ade..
tp buruknye dr segi perencanaan agak susah..
tu baek buruk ta'adud jamaah..
tp kne tgok lak, mne lg bnyk, sme ade baiknye atw buruknye..
bg sye, ta'adud jamaah lg bnyk buruknye..
sbb ape slhnye kalo kite rse cm x ckp kt satu2 jamaah ni, kite juz btolkn je la dr dlm. Cthnye kite rse PAS ni kurang snth bab hiburan, kite aktifla dlm PAS then kite snthla bab hiburan..
x perlu kite tubuhkan satu lg jamaah islam lak~

Anonymous said... [Reply to comment]

hrm..mkin hagt..
bg ana plak..ana spndapat ngan saifullah..ta'adud jmaah lbih byk m'dtgkan kburukan..sbbnya..akan menimbulkan perpecahan..n..nk ikut kpala sendiri...tp..sumtime..pntg tuk ngo bgerak sbb nk bg kfahaman fardhiyah...secara realiti nya mmg susah tuk pas bgerak secara bebas dlm klgn plaja2 skolah..sbb wlupun dia sebuah gerakan islamiyah..tp pas juga adalah satu badan politik...n..klu tgk mmg dah ade ahli jmaah jim yg bergiat sbg aktivis pas yg sma2 dokong usaha tuk tbuhkan daulah islamiyah...sbb dunia hari ni mkin sdar ttg situasi politik di msia..yg mana btul n salah..bg ana jmaah slain pas akn lebih bgus jika dia adalah proksi pas tuk'membantu' mberi kfahaman islam pd yg x ikut jmaah pas..cma ade slag sket la sbb dpa tolak politik..klu tolak politik..cmne nk tbuh daulah islamiyah...ye x???sbb matlamat kita nk letak ISLAM di tempat teratas..xkan nk ltak islam pada kesedaran peribadi je...ye tak???sbb tu la..ana pnah kata sblum nie..let PAS be da mastermind...yang len ikut ja...jgn byk songeh...

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

jd Ta'adud Jamaah nih lbey byk kons dr pro laa ek..

mynmeisazm :) said... [Reply to comment]

komen aku ialah...
boleh nak bertaadud,
tapi biarlah di bwh lembayung yg same.
contohnye bwh PAS ade byk2 persatuan utk menggerakkan dakwah di bumi Malaysia n wolrdwide..ade cawangan2 utk setiap negeri n luar negara...
supaya nanti x tersasar objektif dan terdapatnye kesatuan dalam asas/foundation setiap persatuan...
pentadbiran pun akn berjalan dgn lebih lancar dan ade ketua tertinggi utk kawal persatuan2 yg ditubuhkan.

Saifullah [SwordOfAllah] said... [Reply to comment]

ok pnmbhn..
ta'adud jamaah bole jd lbh bnyk kbaikan, tetapi care ta'adud kt m'sia dijlnkn mnmpakkan lbh bnyk keburukan..
sbb aper, sbb mcm Anonymous ngn azam ckp. di bwh satu bdn induk, tetapi ade proksi2..

Anonymous said... [Reply to comment]

okies...cm kat luar negara..disebabkan PAS ikut mnhj ikhwanul muslimin...so..mesti la ade jemaah seangkatan kat luar negara cm kat uk ade hizbi uk...kat mesir da pemeram...jdnya..selagi ade mnhj g sma..xkan tepesongla..dgnsyarat..pelaksanaan hendaklah selaras dgn mnhj..xleh la ekstrim politik jer...usrah..tinggal..usrah kan tunjang tarbiah...

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

mknanya kta kena satukan sume Jamaah Islam kat m'sia agar gna manhaj yang sama laa...utk mengelakkan sebarang perbalahan & prbezaan pndpt....jd knpa mst ad satu bntk seakan-akan diskriminasi

cthnye
"dy nie dak PAS, kuat pltk je, amalan x jaga"
"dy nie dak JIM, kta ikt Ikhwan Muslimin tp dy nih UMNO(andainye laa)"

sbbnya dlm NGO2 Islam seolah-olah ad 2 klmpok iaitu yg mnyokong PAS & yg mnyokong UMNO...btl k fakta ana nih....k auta semata-mata...
trskn prbncgn antum/antunna

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

drpd Syahiran...
dipetik dari kisas53rd.co.cc

salam..aku nak mintak jelaskan pasal PEKIDA..

PEKIDA(Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiyah Malaysia) ni merupakan sebuah NGO yang membawa nama Islam..tapi malangnya mereka berjuang atas dasar Kerajaan..

semuanya selepas Anwar menubuhkan ABIM(Angkatan Belia Islam Malaysia) yang selepas itu melihatkan belia2 Islam ni cenderung kepada Pembangkang..lepas tu baru kerajaan menubuhkan PEKIDA..

dah banyak imej2 buruk dibawa oleh peKida..PEKIDA ni jugak agak sinonim dengan '3 line'..samseng dan bermacam2 lagi..
sepatutnya sebagai sebuah pertubuhan yang memperjuangkan Islam tak sepatutnya berada di bawah kerajaan yang secara terang-terangan menolak Islam.

tak percaya, korang search je pasal pekida, pekida samseng dan sebagainya...
wallahualam..

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

drpd Syahiran...
dipetik dari kisas53rd.co.cc

salam..aku nak mintak jelaskan pasal PEKIDA..

PEKIDA(Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiyah Malaysia) ni merupakan sebuah NGO yang membawa nama Islam..tapi malangnya mereka berjuang atas dasar Kerajaan..

semuanya selepas Anwar menubuhkan ABIM(Angkatan Belia Islam Malaysia) yang selepas itu melihatkan belia2 Islam ni cenderung kepada Pembangkang..lepas tu baru kerajaan menubuhkan PEKIDA..

dah banyak imej2 buruk dibawa oleh peKida..PEKIDA ni jugak agak sinonim dengan '3 line'..samseng dan bermacam2 lagi..
sepatutnya sebagai sebuah pertubuhan yang memperjuangkan Islam tak sepatutnya berada di bawah kerajaan yang secara terang-terangan menolak Islam.

tak percaya, korang search je pasal pekida, pekida samseng dan sebagainya...
wallahualam..

Anonymous said... [Reply to comment]

patutnya..psal politik nih..suma kna clear dah la..sbbnya..dlam situasi malasia nih..politiklah satu-satunya wadah tuk tgakn daulah islamiyah..so..klu jim(stakat yang ana tau)..pengisian yg diberikan adalah tuk kfahaman fardhiyah..dia xde wadah cm politik tuk meluaskan lagi penguasaan Islam...spya Islam terus naik sbg dasar yg mpengaruhi our way of life..so..jgn bg nyk alasan tuk tolak pas..sbb da dah jd satu grakan Islam yg btul2 bgrak tuk naikkan Islam..xpe la klu umno tttbe jdkan ISlam sbg dasar utama...kta ikut cm tok guru kata..n satu g..kita xnak jadi pengikut yg ekstrim semata..yang mana skong pas hya kerana taksub bkn atas dasar fhman yang jelas..usrah kna mantapkan...cm ana kata b4 ni..usrah tunggak tarbiah..n pas sememangnya menggunakan usrah tuk sebarkan kefahaman....so pk2 la..kita ni taksub ke..btul2 mengikut gerakan tu(pas) seluruhnya....

rauf said... [Reply to comment]

salam

1st, kena faham beberapa konsep asas iaitu tarbiah-dakwah-jihad. Baru kita tidak keliru. ana ada tulis sket di ruangan komen rausyanfikir. tgk sini :

http://rausyanfikir.com/2009/02/politik-candu-penjajah-kepada-umat.html

then, tgk ni ada sikit ana ulas dalam konteks jihad :

http://abdulrauf.blogspot.com/2009/01/alangkah.html

:)

penat bincang benda sama ulang2..

so, benda2 asas ni perlu dihadam terlebih dahulu untuk membantu perbincangan.

selamat berdiskusi

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

to akh rauf...

syukran kpd abg rauf ats info yg diberi...

a_z_ayief said... [Reply to comment]

Salam
Ana nak jelaskan, jemaah ada 4 jenis. Jemaah induk, jemaah proksi (membantu jemaah induk), jemaah protes (membentuk jemaah lain kerana x setuju dengan induk) n jemaah thoghut (senang citer UMNO la..). Kalau sapa xsetuju UMNO jemaah thoghut, meh debate ngan ana. Nak kene basuh la ni bebudak yang masih buta tntg kederhakaan UMNO pada Allah.

Jemaah induk adalah jemaah yang menjadi pendokong utama iaitu yang menjayakan matlamat paling utama dalam perjuangan kita di Malaysia. Ia juga jemaah yang syumul dan berpandukan kepada Al Quran dan Sunnah. Matlamatnya hanya ingin menjadikan Islam itu diamalkan seluruhnya dalam semua sistem kehidupan.

Jadi, apakah matlamat paling utama? Berjihad menegakkan Islam. Jihad terbahagi kepda 2, jihad am dan jihad khas. Jihad am ialah jihad yang meletakkan islam di tempat paling atas. Amar makruf nahi mungkar termasuk dalam jihad ni. Jihad khas ialah melawan kekafiran dalam negara kita.

Persoalan, negara kita kan diperintah oleh orang Islam? Mana ada orang kafir berkuasa dalam negara kita? UMNO kan ISlam jugak?

Jawapan, Britsh tinggalkan kita, xtinggal gitu je..Depa tetap sediakan sesuatu yang mengikat kita, iaitu mengikat kita agar sentiasa berada bawah telunjuknya. Depa tinggalkan perlembagaan sekular yang berpandukan aturan undang-undang mengikut kepala hotak mak bapak Lord Reid. Bukan ikut perlembagaan Islam.

Kedua, depa pastikan perlembagaan itu dipelihara oleh boneka mereka yang di kalangan orang Islam, tapi mengekalkan perlembagaan sekular itu. Kesannya, segala apa yang dilaksanakan di Malaysia akan berpandukan perlembagaan yang berpaksikan fahaman sekular. Jadi, kita xpelik la, walaupun sesuatu itu bercanggah dengan Islam, tapi tetap dipertahankan oleh kerajaan kerana ia xsalah disisi perlembagaan.

Kene ingat artikel 4 : Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi negara, mana-mana undang-undang yang bercanggah dengan perlembagaan ini dikira terbatal!

Maka, hukum jihad khas di Malaysia itu kembali kepada menentang kekafiran dalam perlembagaan. Disebabkan perlembagaan sekular ini dipertahankan oleh kerajaan sekular, maka kerajaan sekular itu perlu dijatuhkan. Ini adalah sistem negara kita.

Jika kita bertempik pun dalam ceramah, wat tamrin banyak mana pun, keadaan tidak akan mengubah selagi ,masih ada pihak yang berkuasa (kerajaan) terus mempertahankan perlembagaan ini. Maka bagaimana nak ubah perlembagaan ini?

Perlu berdakwah kepada kerajaan. Beri peringatan dengan pelbagai cara. Namun, jika kerajaan masih degil dan terus mengamalkan perlembagaan sekular ini, maka kerajaan itu perlu dijatuhkan!

Dalam keadaan sekarang, adakah kerajaan tidak pernah diingatkan? Berapa ramai pendakwah di negara kita yang menegur kerajaan tentang perkara ini, ada kerajaan kita berubah. TIDAK, mereka tetap mempertahankan perlembagaan ini. Maka, jadi kewajipan kepada kita untuk menjatuhkan kerajaan UMNO-BN yang sekular ini untuk mengubah perlembagaan ini.

Bagaimana caranya nak jatuhkan kerajaan sekular? Mengikut bagaimana mereka mendapat kuasa. Jika kerajaan kita mendapat kuasa melalui angkat senjata, maka kita kene ambil semula dengan mengankat senjata. Jika mereka mendapat kuasa dengan politik, maka kita kene dapatkan kuasa itu melalui politik!

Ini sistem negara kita. Maka kita hendaklah faham masalah sebenar dan cara penyelesaian sebenar yang efektif. Masalah sebenar adalah perlembagaan sekular yang dipertahankan kerajaan sekular dan penyelesaian sebenar adalah menjatuhkan kerajaan itu demi untuk mengubah perlembagaan dengan sistem yang sedia ada iaitu politik.

Maka, kembali kepada perbahasan utama, jemaah induk adalah jemaah yang memperjuangkan matlamat utama ini. Tiada jemaah dalam Malaysia yang memperjuangkan ini melainkan PAS.

PAS bukan parti semata-mata, tetapi jemaah yang memperjuangkan ISlam melalui politik. PAS juga memperjuangkan Islam dalam aspek lain seperti ekonomi, tarbiyah, sosial dan sebagainya. Tetapi PAS lebih kelihatan sebagai parti kerana keterlibatan PAS dalam pilihan raya.

Jemaaah kedua ialah jemaah yang ditubuhkan sebagai proksi kepada jemaah induk. Ia menjalankan kerja dakwah yang tidak dapat dijalankan oleh jemaah induk. Seperti Persatuan Ulama Malaysia. PUM bertindak melontarkan pendapat dan perbahasan mengenai hukum dalam setiap perkara yang berlaku dalam negara kita. Jika PAS yang menegur, maka ia akan dipandang denagan kaca mata politik. Namun jika PUM yang bersuara, ia nampak lebih neutral.

Jemaah ketiga yang banyak timbulkan masalah dalam negara kita. Jemaah ini tidak memahami waqi perjuangan di Malaysia sehingga mereka mengambil pendekatan yang terlalu ekstrem atau terlalu ringan.

Sebagai contoh, Hizbul Tahrir. HT mengambil pendekatan bersenjata dan tegas dengan terus ingin menubuhkan khilafah dalam keadaan daulah Islam pun x tertegak lagi. Mereka mengambil pendekatan keras dan menafikan politik menyebabkan terjadi khilaf dengan PAS.

Contoh lagi satu, jemaah yang mengambil pendekatan bermuka-muka dan rapat dengan jemaah thoghut (UMNO). Katanya berhikmah. Ana setuju jika mereka berbuat begitu dalam keadaan mereka membantu jemaah induk. Yang jadi masalahnya, ada keadaan mereka seolah-olah melawan jemaah induk dan menafikan pendekatan jemaah induk yang menyertai politik. Katanya, tidak perlu melawan kerajaan yang Islam, tetapi tegur dan betulkan dari dalam. Ana katakan ini kerana ana pernah mendengar dari mulut pimpinan mereka sendiri.

Dari sini timbulnya masalah. Bila wujudnya jemaah protes, maka akan mendatangkan masalah kepada jemaah induk. Taadud jemaah yang jenis ketiga ini yang tidak dibenarkan Islam. Akan menambah perpecahan dan perbalahan. Timbul isu berebut ahli, saling berbalah, kutuk sesama jemaah kerana wujud jemaah protes yang tidak memahami waqi sebenar dakwah di Malaysia dan mendatangkan masalah kepada perjalanan dakwah.

Kita lihat antara PUM dan PAS, ada timbul masalah? Ada perebutan ahli. Tidak kerana mereka saling membantu. Ana setuju taadud jemaah jenis kedua ni. Jemaah ini akan membantu jemaah induk untuk melaksanakan jihad khas iaitu menentang sekular dalam negara kita.

Sepatutnya ada berlapang dada dalam jemaah ketiga ni dengan jemaah induk. Ana setuju jika diwujudkan seribu jenis jemaah pun dalam negara kita, asalkan ia saling membantu dan menyokong untuk menjayakan matlamat menjatuhkan sekular.

Tapi sekiranya wujud jemaah ketiga yang bermuka-muka antara jemaah induk dan jemaah thoghut, maka ana tidak setuju. Jemaah ini perlu berubah dan jalankan fungsi dengan betul. Tidak salah rapat dengan kerajaan dan menegur dari dalam, tetapi hendaklah membantu PAS dalam pilihan raya, bukan menghentam PAS bukan-bukan dan condong kepada kerajaan.

Ana ulangi, ana sokong taadud jemaah selagi mana jemaah itu membantu menjayakan matlamat untuk meruntuhkan sekular. Ana tentang jemaah yang tidak bersatu dalam matlamat ini, buat kepala sendiri malah mengatakan jemaah yang memperjuangkan jihad khas ini salah.

Kita lihat contoh PUM dan PAS, GAMIS dan PAS. Tiada pun perbalahan. Tapi bagi jemaah lain seperti ABIM, JIM, Haluan dan ISMA, antum nilailah sendiri!

ainazirah said... [Reply to comment]

mcm mana nak cakap ek..

whatever your opinion is, don't prejudging people, there's a lot of danger in it & it's already stated in AQ (larangan mencela)

sy ada tny pendapat seorg dlm MT sebuah jamaah pelajar , tp x naklah ckp di sini. Yelah, it's the case whenIcamebacktothediscussionithadturnedouttobeonesided ~~~~~~*silent*

Apa2 pun, tunggu dan lihat shj situasi sebenar apabila anda melangkah ke alam mahasiswa/i (khas utk situasi dlm negara, BUKAN luar negara)

a_z_ayief said... [Reply to comment]

Salam. Amat-amat silap sapa dok habaq hal ehwal jemaah Malaysia hanya ada di kampus di Malaysia. Jemaah PAS, ABIM, JIM, ISMA, HALUAN, HT dan Tablgh bersepah di luar negara. Suasana dan masalah yang timbul adalah sama dengan situasi di Malaysia.

Ana nak terangkan, ana berhujah berdasarkan ilmiah, buka sedap ikut kepala otak. Ada juzu ilmu yang ana petik dan perlulah difahami dengan matang dan berdasarkan relaliti keadaan di Malaysia.

Ana bukan bercakap berdasarkan sembang kosong dengan pimpinan, bukan juga berdasapkan perbalahan kecil antara jemaah, tapi ana menilai berdasarkan sejarah, fakta dan realiti kini. Kene teliti sejarah jemaah di Malaysia, sejarah politik di Malaysia dan realiti keadaan jemaah Islam semasa. Jika sekadar jumpa pimpinan, pastu wat kesimpulan sendiri, bukan namanya ilmiah.

Datangkan hujah ilmiah dalam berbincangan. Hujah ilmiah yang menepati disiplin ilmu dan menepati realiti. Bukan sekadar pendapat kosong dan andaian tanpa merujuk kepada ilmu.

Tidak dinafikan semua jemaah ada masalah ekstrim di kalangan pimpinannya. Tapi tidak semua. Maka apa yang perlu dirujuk jika nak mengetahui hala tuju sesuatu jemaah adalah perlembagaan jemaah itu.

Semak semua perlembagaan jemaah di Malaysia dan bandingkan dengan kesesuaian waqi perjuangan Islam di Malaysia serta pengertian jihad sebenar.

Fahami siapa musuh, siapa kawan. Apa yang ditentang, apa yang ingin dibawa, mana keutamaan dan mana yang perlu diubah.

Ana setuju dengan taadud jemaah dan bersetuju malah ingin bersama jemaah lain selagi mana ia bersatu dan menjayakan matlamat jihad khas dalam negara kita. Namun jika ada jemaah yang memperjuangkan matlamat jihad am yang fardhu kifayah dan meninggalkan jihad khas yang fardhu ain, ini sudah silap.

Jika mereka silap dan memperbetulkan kesilapan tidak mengapa. Tapi jika mereka menyerang pula jemaah yang memperjuangkan jihad khas ini, itu salah dan ana mesti perkatakan itu SALAH.

Ana berkata mereka 'menyerang jemaah induk' adalah berdasarkan sejarah jemaah di Malaysia, bukan sekadar berdasarkan pertengkaran kecil disebabkan berebut mad'u. Sejarah membuktikan bahawa betapa jemaah induk ini pernah keseorangan ketika jemaah lain pula condong menyokong sekular. Ini fakta sejarah dan jangan nak menafikan fakta sejarah dengan hanya berdasarkan andaian sendiri yang tiada asas ilmiah dan fakta.

Ini berlaku dan ini salah. Ana berlapang dada jika jemaah ini menjalankan tugas ngo mereka dalam masa yang sama membantu jihad khas. Ana doakan moga ini berlaku dan mengikut perkembangan terkini politik negara, ini sedang berlaku. Alhamdulillah.

Ana berkata untuk menerangkan keadaan sebenar dan ingin menegur mana yang salah. Bila memberi teguran tidak bermakna ia 'prejudging people'. Tapi ingin membetulkan apa yang silap. Jika ini berubah, ana syukur kerana kita dapat bersatu dan bergerak seiring menjayakan matlamat jihad kita di Malaysia.

Sekian, maaf akan kata-kata yang tidak menyenangkan.

ainazirah said... [Reply to comment]

ups, no offense okay, I was specifying the scope in Malaysia just because of the title of this post.. (avoiding from being off tract maybe)

Anyway, thousands apologies - sy budak baru blajar~~~`

a_z_ayief said... [Reply to comment]

Untuk pengetahuan, apa yang ana komen adalah berkenaan taadud jemaah di Malaysia,ok.

Jadilah sorang yang berpegang pada realiti, bukan yang berpegang kepada fakta semata-mata. Renung jauh ke dalam masalah, kenali apa masalah tu. Selesaiakn mengikut pandangan ilmiah yang berpegang kepada ilmu dan fakta yang menepati realiti semasa.

Seseorang yang menjadi pelajar di luar negara tidak semestinya dia tidak athu apa yang berlaku di Malaysia kerana kebanyakan mereka adalah mendapat tarbiyah asas dan terdidik dengan jemaah di Malaysia.

Ana ulangi, apa yang ana tulis tidak bermaksud untuk 'prejudging people', tapi untuk terangkan realiti jemaah di Malaysia secara ilmiah berdasarkan fakta sejarah, perlembagaan jemaah itu sendiri dan dinilaikan mengikut kefaham jihad sebenar, sesuai dengan waqi di Malaysia.

Bila sebut taadud jemaah, ia kembali kepada tujuan taadud jemaah itu sendri. Jika membawa kepada kesatuan untuk menjayakan matlamat jihad khas dan am, amt digalakkan. Namun, jika membawa kepada perpecahan, tidak berguna jika kita ada seribu jenis jemaah pun di Malaysia.

Setiap umat Islam wajib untuk menjayakan matlamat jihad kita di malaysia terutama jihad khas iaitu melawan kekafiran dan perlembagaan kita kerana sistem negara kita adalah berdasarkan perlembagaan yang sekular. Jika kita buat dakwah seluas mana pun, tapi perlembagaan sekular ini masih bertapak, mungkar tidak dapat dihapuskan sama sekali kerana kemungkaran yang berlaku di negara kita dibenarkan mengikut perlembagaan. Ini adalah fakta y6ang tidak boleh ditolak lagi.

Sebagai contoh, kita nak hapuskan konsert maksiat. Kita boleh mencadangkan kepada kerajaan. Namun jika perlembagaan sendiri mengizinkan dan kerajaan kita mempertahakan konsert kerana mereka juga berpandukan kepada perlembagaan, maka kita buatlah usaha macam mana pun, keadaan tidak akan berubah. Dalang utama maksiat di Malaysia adalah perlembagaan sekular dan pihak yang mempertahankannya!

Maka setiap jemaah, tidak kira berapa banyak pun jumlah jemaah itu, perlulah meletakkan matlamat jihad khas ini dalam perancangan masing-masing kerana hukum jihad khas ini adalah fardhu ain (rujuk Risalah Jihad, karang Tn Gr Zulkifli Ismail). Jika tidak, jemaah tersebut perlu berubah ke arah menjayakan jihad khas ini.

Bagi ana, tidak timbul perbalahan jika taadud jemaah selagi mana jemaah yang berbilang ini bersatu menjayakan matlamat jihad terbesar ini. Dalam ayat mudah, taadud jemaah tidak salah, namun jemaah berbilang yang tidak faham dan tidak memfokuskan jemaah mereka ke arah matlamat jihad khas ini yang menimbulkan perbalahan.

Namun, perkembagan terkini keadaan negara kita, ana sudah nampak kesatuan jemaah yang berbilang ini ke arah menegakkan negara Islam yang berpanduan perlembagaan yang berteraskan Al Quran dan As Sunnah. Semoga kesatuan ini berkekalan dan berterusan.

Ana harap ana menjawab soalan asal. Maaf jika terlalut. Namun terlalut yang ilmiah, memberi faedah juga kan. :-) Segala yang ana tulis hanyalah perkongsian idea, harap perbincangan ilmiah ini berterusan. Tahniah kepada tuan punye blog..Mantap!

p/s : maaf jika ada yang terguris ngan kata2 ana.

~nazierah~ said... [Reply to comment]

Jmaah2 ni kn scr umumnya spakat & b'iltizam dgn
prnsip2 utma yg dipegang ahl al-snnah wa al-jamaah.

ats sbb 2 la,dyorg b'usaha dgn matlamat yang sama that is>>

"menegakkan agama
& m'beri kkuasaan kpd syriat Allah utk berfungsi di atas
muka bumi"

Klau ad pselisihan pn hny tbatas pd pslisihn dlm wsilah n manhj n xde la smpi bnde2 yg mnyentuh soal akidah.

my opinion la,taaddud jmaah ni jz,klainan dr sgi wasilah tp mtlamatny ttp sm.
so ny,xleh la stop stakat dlm jmaah tu je,kne ad iltizam utk ke hdpn lg spy mtlamat sbnr (mcm kt ats) dpt dcpai...pjlanan msih jauh...

wallahua'alm..

(takut gak ak nk bg kmen kt cni...trer2 org2 kt ats ni bhujah)

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said... [Reply to comment]

myb utk mncapai matlamat yg sama 2 memerlukan kesepaduan & kesepakatan antara Jamaah....

perbezaan manhaj ada kalanya boleh menjadi satu masalah bila stp jamaah mnyampaikan fikrah masing2 yang berselisih dengan jamaah yg len...

sbg cth ad jamaah yg hanya menekankan jihad umum & menolak jihad khusus...ad pula yg hanya menerima jihad khusus & menolak jihad umum & ad plak yg mmprjuangkan kedua2 jihad umum & jihad khusus...

jadi kat situ nampak agak berterabur & x sistematik sehingga org dpt melihat dlm kalangan ahli sunnah wal jamaah sndr pn msh ad berpuak-puak & x ad kesatuan yang teguh...jd bg ana...stp jamaah perlu bersatu & bernaung di bwh satu jamaah induk iaitu PAS...

azalakapoor said... [Reply to comment]

arif, kalo enta nk penerangan mendalam pasal ni, enta bleh cari ana.. ana bleh tunjuk sape yg enta boleh refer kalo nk bincang bab2 ni.. ade nombor ana kan.. :)