Feb 24, 2010

Home » , , » Jangan Kurang Ajar dengan Allah!!!!

Jangan Kurang Ajar dengan Allah!!!!

Petang tadi dalm kul 7 (before Maghrib), aku pegi makan dekat kafe cam biasa. Dah habis makan tue kebetulan azan pun da dengar laa dari masjid an-nur kat UTP tue. Tiba-tiba aku jumpa dengan beberapa orang yang aku kenal & memang diorang dari batch aku dengan muka tak rasa apa-apa pun pergi masuk kat dalam kafe & nak makan laa kan. Aku pulak tiba-tiba tengok jadi panas ati sangat2.

Pastu kena plak ada sorang dari diorang yang datang tue datang kat aku. Aku pun start laa conversation dengan dia.

Aku : Nak makan k??
***** : Haah, nak makan.
Aku : Aku tengah marah nih (dengan nada memberitahu)
***** : Apsal tengah marah plak.
Aku : Apa nih da azan baru nak datang makan, tak hormat betul waktu solat....dah pegi semayang dulu kang datang makan..
***** : (dengan nada rasa bersalah) Arip, ko nih da buat aku rasa bersalah da nih..
Aku : Memang pun patut ko rasa bersalah. Rasa bersalah kat Tuhan!!! dah2 pg smayang dlu kang datang blk!!


Itu antara conversation aku ngn kwn aku tue. Aku bukan ltkkn conversation nih nk gtau ak buat dakwah tp ari nie tba2 plak ak jd geram & secara tiba2 ayat2 nih kuar dari mulut aku. Slalunya ak juz ajak je pg solat dlu bru makan blk. Tp kali nie aku rasa geram sangat. Sebab aku dah ajak dah diorang makan awal2 tp xde response. Pastu dah azan bru nak datang makan. Nampak sangat tak hormat waktu solat. Nampak sangat diorang nih buat main2 ngan Allah. Tue yang wat aku panas ati sangat tue. Kalau datang sebelum azan pastu tetiba terlajak smpi azan sbb makanan x sampai ag aku bleh consider. Juz pemilihan masa makan je laa tak kena. Dah tau waktu solat da dekat watpe pegi makan ag. Bek pg solat dulu bru makan. Len rr kalo da kebulur sangat smpi kalau tak makan nnt tak khusyuk solat yg nie better pi makan dulu laa. Tapi nak tunjuk tanda hormat waktu solat tue makan sekadar alas perut bagi lega perut tue then solat & after that makan laa puas2.

Aku boleh layan kerenah orang yang macam2 ragam. That is between them & other human being. Tapi bila hubungan dengan Tuhan diorang buat main2 memang aku sakit hati. Kadang2 aku tak ada kekuatan nak tegur. Tapi betul laa kata orang, nak berdakwah nie lebih mudah kalau kita kenal orang yang kita nak dakwahkan tue. Tadi lepas solat Maghrib kat surau, abg Din Presiden SRMUTP (Sekretariat Rakan Muda UTP) bg tazkirah & antara isi tazkirah kita bagus kalau kita solat berjemaah kat masjid, ok kalau kta berjemaah kat surau, paling tidak pun kalau solat kat bilik lg bgs dy solat dr x solat langsung. Sebab apa, solat nie tiang agama, turunnya perintah solat nih bukan melalui perantaraan tapi direct antara Allah dengan Nabi Muhammad s.a.w. ketika peristiwa Israk & Mikraj. So jangan laa buat main-main dengan solat.


Macam mana dikatakan solat itu dapat mencegah daripada kejahatan dan kemungkaran. Benda nie terlaksana bila kita pelihara solat kita. Bila kita tingkatkan kuaiti dalam solat kita. Kita solat di awal waktu dan berjemaah di masjid. Macam mana boleh tak buat kemungkaran? Bila kita berjemaah di masjid, slalunya kat masjid akan ada pengajian, masjid juga tempat berkumpulnya orang-orang soleh & orang2 yg nak jadi baik. Maka kita berada di dalam iklim bersama orang-orang baik di masjid. Jadi peluang untuk terlintas dalam hati kita melakukan kejahatan dan kemungkaran itu akan berkurang berbanding kita tak solat berjemaah, solat di hujung2 waktu, solat cakar ayam, dll.

Allah suruh kita solat di awal waktu. Kalau kita solat lewat, kita nih hormat Allah ke? Ada ke tak rasa takut kita kat Allah s.w.t? Apa yang kita rasa bila kita solat lewat? seronok? bangga? suka? bahagia? tak rasa berdosa ke? Yang tue kita kena muhasabah diri sendiri. Kita tak tau malu depan Allah tapi bila kita nak buat presentation laa ape laa nk smart2 nk buat baik dpn boss supaya dapat nek pangkat. Kita jaga benda2 tue. Tapi ngan Allah kita tak jaga. Sebab apa? sebab kita tak nampak Allah. Cuba kalau kita nampak Allah..rasanya tiap2 ari x sanggup nak pandang depan nk pandang Allah. Rasa malu sangat kot. Sebab apa? sebab amalan tak cukup.


So muhasabah laa diri kita sendiri. Kita nih kat tahap mana sebenarnya. Kita kata kita beriman betul ke kita beriman. Macam mana plak dengan hubungan kita dengan Allah? Terjaga or tak. Jom kita renung2 balik benda nih. Nampak macam kecik tapi sangat penting. Aku tulis nie bukan utk orang yang nak baca je tapi untuk diri aku skali. Tak guna aku taip panjang2 tapi aku tak buat apa yang aku taip nih. Celaka kot aku kalau macam tue. Jadi kita sama2 muhasabah & berubah.

Sekian...
Berdakwah untuk Berubah!!!