Dec 14, 2008

Home » » Pondok.....

Pondok.....

Bila sebut ngaji pondok. Macam2 reaksi leh jumpe. Ada yang excited semacam ntah kenapa x tau laa. Ada yang da mula berkerut dahi. Ada yang pandang pelik cam wat salah je. Macam2 laa reaksi orang bila ada org yang kata dy nak pegi ngaji pondok. Yang rasa nak tergelak ada jugak orang yang tanya aku. Pondok ........ nie selesa ke??? Ada x selesa macam dkt ILIM ke dekat Hotel ke. Bila dengar pun rasa nak tergelak. Hidup ni takkan tak boleh susah sikit kot. Camne nak jadi kuat. Kalau nak selesa baik pegi pesantren dekat Indon. Ada jaminan memang selesa kat sana.

Terbaca Post Abang Azrul dekat blog dia. Setuju sangat dengan pendapat akh 2. Kita pergi ngaji pondok nie bukan saja2 tapi nak pegi cukupkan ilmu sebagai persiapan untuk menjadi pendakwah suatu hari nanti. Aku 2 tahun hidup kat KISAS pun rasa banyak lagi benda yang aku tak tahu. Mungkin ni laa roda kehidupan. Setiap kali berputar pasti akan jumpa benda yang baru. Tapi 2 laa, pelik dengan kerajaan Malaysia, kenapa tak iktiraf pengajian pondok sebagai antara pusat pengajian Islam yang ulung??

Bila renung balik laa. Dunia sekarang da pelik. Macam2 da jadi da. Kat Malaysia pun x terkecuali jugak. Dunia sekarang da x aman lagi. Hiburan 2 da mendarah daging sgt2 dalam kehidupan manusia. Bila kita larang keluar pulak macam2 hujah siap dengan dalil. Padahal x sedar dia tengah menghalalkan yang haram. Nak kata x belajar agama, dari kecik belajar Pendidikan Islam. Kalau dak skola agama lak ada PQS ngan PSI. Yang belajar kat sekolah agama negeri lak ada ekstra lagi yang cam SKK (Sijil Khas Kolej). Tapi pelik, kenapa jadi lagi benda x elok. Takkan x belajar hukum kot. Tu yang jadi persoalan dalam kepala otak kita??????? Bila kat akhirat sapa yang nak persoal kita???? apa lak yang nak dijawab??? lu pikir laa sendiri!!!!!!...

Sebab apa jadi camtu. Sebab budak sekarang ngaji agama sebab nak lulus PMR, nak lulus SPM. Sebab taknak bagi cacat keputusan. Sebab nak masuk MRSM,SBP,KISAS,dll. Sikit pun x dihayati apa yang da belajar 2. Bukannye payah nak ikut tapi tu laa, hati x leh terima sume 2 sampai sanggup buat apa saja asalkan dapat buat apa yang kita suka contohnya dengar lagu lagho...

Sebab 2 jugak laa pengajian pondok ni masih ada. Sebab pondok laa salah satu medium yang nak sedarkan orang sekarang ni yang ilmu agama yang diorang belajar tu bukan untuk pakai buang tapi untuk dipakai selama-lamanya.

Jangan pulak letak sangkaan pegi ngaji pondok = politik. Kita pegi nak belajar ilmu yang sangat2 penting pada kita bagi menghadapi segala mehnah & tribulasi dunia masa kini. Oleh itu kepada kawan2 KISAS & sape2 laa yang berminat, meh laa kita gi ngaji pondok ramai2........Hidup Pondok!!!

1 comments:

a_z_ayief said... [Reply to comment]

Salam. mari perjuangkan pondok.lebih cantik lagi, kita wat program pondok cara profesional.bukansekadar ngaji kitab, ada elemen lain seperti rehlah, ceramah pemantapan aqidah. Rujuk pada akh tarmizi coz kami sekali dulu kat BQ. Jazakallah.